Какви ли не фантастични технологии за понижаване на разхода не предлага съвременната технология: добавки за горивото, добавки за маслото, магнетизатори за гориво, йонизатори, и даже фантастичния "синтезатор на катализатора АСК", изобретен, естествено, от група съветски учени.

Всички тези технологии дават много добър резултат върху банковите сметки на продавачите си, но съвсем незначителен - върху сметките ви за гориво. Вълшебни решения няма. Но има доказани, ефективни и стопроцентово надеждни начини да понижите разхода - въпросът е само дали ще ви харесат.

1. Карайте по-бавно

Най-голямата част от мощността на мотора отива за преодоляване на насрещното съпротивление на въздуха. А то нараства в далеч не линеен порядък. Няколко германски физици наскоро изчислиха какво е съпротивлението на въздуха при BMW Серия 8: при 50 км/ч е 75 нютона. При 100 км/ч обаче не е 150 нютона, а цели 299. При 150 км/ч е вече 672, а при 200 км/ч - 1195 нютона.
Британският Кралски автомобилен клуб твърди, че понижаването на скоростта от 130 до 110 км/ч може да доведе до икономия на гориво между 15 и 25%.
Не звучи много съблазнително. Но действа безотказно. Само едно напомняне: ако решите да карате бавно, старайте се да не пречите на другите.

2. Не правете резки движения

Казано по-просто, карайте спокойно, хладнокръвно и като предвиждате какво ще ви се наложи да направите след малко. Няма никакъв смисъл от натискането на газта, само за да спрете рязко на светофара след 200 метра и да превърнете бензина си в излъчвана от спирачките топлина. Или поне няма никакъв смисъл, ако целта ви е нисък разход.
Най-модерните автомобили могат да предвиждат вместо вас - при тях компютърът е свързан с навигацията и ще ви предупреди кога да отпуснете педала, защото се задава завой, кръстовище или населено място.
Но всъщност човек може да се справи съвсем спокойно и без чужда помощ - просто трябва да следи пътя пред себе си и да предвижда какво го очаква. Икономията от подобно поведение е поне няколко процента.

3. Не променяйте колата си

Много хора се изкушават да добавят по нещо към автомобила си - или модерните напоследък протектори за предния капак, или ветробрани на страничните стъкла, или допълнителни лайсни, самоделни спойлери и т. н.. На теория е напълно възможно да се подобри аеродинамиката на серийния модел. Но на практика, без намесата на професионални инженери и аеродинамичен тунел, резултатът в 99.9% от случаите е обратен - вашата намеса увеличава въздушното съпротивление, а това нерядко струва по един литър бензин на 100 км допълнително.

4. Следете налягането в гумите

Всеки контакт с дупка или легнал полицай влияе на налягането. Влияе им дори баналната температурна амплитуда между деня и нощта. Разумно е поне два пъти в месеца - а най-добре всяка седмица - да проверявате гумите и да ги донапомпвате, ако трябва. Това ще удължи живота им и ще намали консумацията на гориво.
Налягането може да падне от 2.5 до 1.6, без да го забележите с просто око. Но веднага ще се отрази на разхода - съпротивлението на гумата на търкаляне нараства, и често меките гуми добавят по цял литър на 100 км.

5. Олекотете автомобила си

Мъдростта на старите монтьори гласи, че всеки 15 кг тегло ви отнемат по една конска сила от мощността. И успоредно добавят към разхода. Много от нас са свикнали да ползват колата си като подвижен килер, разнасяйки в багажника какво ли не. Оставете само необходимото.

6. Не пестете от качеството на бензина

Много хора, на които им се е случило да пътуват с автомобила си към централна и западна Европа, разказват как изведнъж мощността се е повишила, а разходът е паднал. Качеството на горивото е много важно за ефективната работа на мотора. Няма да коментираме как се представят в това отношение големите вериги в България - всеки от вас може сам да си състави мнение. Но тук-там се срещат и по-малки бензиностанции с подозрително изгодни оферти. Избягвайте ги. Няма как много ниската цена да не е за сметка на качеството.

7. Затворете прозорците

В наши дни е трудно да намерите автомобил без климатик. Но климатикът си има и недостатък - харчи допълнително гориво, и то немалко, до литър на 100 км. Затова много хора предпочитат да не го ползват, а да карат с отворени прозорци. Само че при по-високи скорости отвореният прозорец създава такова въздушно съпротивление, че разходът скача дори повече, отколкото би глътнал климатикът. При ниски скорости в града отворените прозорци може и да са по-изгодни.

8. Подгрявайте умерено мотора

Това е извечният спор сред автомобилистите - трябва ли двигателят да се подгрява преди потегляне, или новите технологии позволяват това да се избегне. Нашето мнение (в линк под статията ще го намерите в детайли) е, че подгряването е нужно за всички двигатели, но трябва да е умерено. Няма нужда да стоите 15 минути пред къщи и да похарчите четвърт литър бензин. Една-две минути на празен ход стигат - докато закопчаете колана и проверите дали не сте забравили нещо. След това потеглете и няколко минути карайте спокойно, без да натоварвате мотора. Това е достатъчно.

9. Изберете ръчни скорости

Това е малко условен съвет, разбира се. Британската Асоциация на автомобилистите на база дългогодишни изследвания твърди, че колите с автоматик харчат между 10 и 15% повече гориво от онези с ръчни скорости. Но това зависи от типа на автомобила и типа на автоматика (някои модерни кутии са всъщност по-ефективни от ръчните скорости). И освен това, разбира се, зависи от навиците на шофьора. Ако имате кола с ръчка, и чакате оборотомерът да стигне до 3000 в минута, преди да превключите, това няма да ви спести гориво.

10. Оставете колата вкъщи

Това звучи като най-безумния съвет, който можете да получите от един автомобилен сайт. Затова ли сте си я купили, поддържате я и й плащате данъци - за да я оставяте вкъщи? Но истината е, че има обстоятелства, при които автомобилът е само бреме. Ремонти в големия град, протести, блокирани кръстовища - всичко това гарантира безкрайни задръствания, в които бензинът и дизелът изгарят без всякаква полза. Понякога си струва да се противопоставим на навика и просто да вземем метрото, колелото или да повървим малко пеш.

Източник: automedia