Община Пловдив започна да работи по въвеждането на Зони с ниски емисии от 1 октомври 2026 година, като вече е подала инвестиционно предложение за изграждане и въвеждане им в транспорта. В него ясно е разписано как ще се контролира спазването на ограниченията. Документът е внесен в РИОСВ – Пловдив и е част от подготовката за кандидатстване по Програма „Околна среда“ 2021–2027.

Фокусът на проекта не е само върху забраните за движение на по-замърсяващи автомобили, а върху изграждането на цялостна система за автоматизиран контрол, базирана на видеонаблюдение, софтуер и пътна сигнализация

Община Пловдив пусна и обществена поръчка за изграждане на стълбове за автоматизиран контрол чрез камери в зоните с ниски емисии за навлизане и движение на моторни превозни средства на вредни вещества на територията на Община Пловдив. Стойността й е 337 хил. лева без ДДС, пише TrafficNews.bg. 

Камери, софтуер и централизирана система

Според инвестиционното намерение, в двата ринга на зоните с ниски емисии ще бъдат инсталирани общо 112 стационарни камери за видеонаблюдение. Те ще бъдат разположени на ключови входно-изходни точки и по основни булеварди, като задачата им ще е да разчитат регистрационните номера на преминаващите автомобили.

Камерите ще бъдат свързани с централизирана ИТ инфраструктура на общината и със специализиран софтуер, който автоматично ще проверява дали дадено превозно средство има право да навлиза в съответната зона – според екологичната си група, наличието на изключение или издаден пропуск за живущи. Системата е предвидена да работи без физическо присъствие на контролни органи на място, като при установено нарушение данните ще се използват за административнонаказателни производства.

Контролът ще бъде допълнен от обозначаване на зоните. В проекта е заложена доставка и монтаж на около 200 пътни знака, които ще информират водачите за началото, обхвата и правилата на зоните с ниски емисии. Знаците ще бъдат част от статичната маркировка, съпътстваща електронното наблюдение, и ще имат за цел да сведат до минимум твърденията за „неинформираност“ от страна на шофьорите.

Предвидени са и електронни информационни табла, които да указват в реално време режима на зоните и действащите ограничения, включително на български и английски език.

В документа изрично е посочено, че реализацията на проекта не изисква изграждане на нова пътна инфраструктура или промяна на съществуващата настилка. Цялата тежест пада върху техническото обезпечаване – камери, софтуер, бази данни и поддръжка на системата.

Освен доставката и монтажа на оборудването, общината е заложила и обучение на служители, както и последваща поддръжка на системата за автоматизиран контрол, така че тя да функционира постоянно след въвеждането на зоните.

Част от по-широк план за чист въздух

Инвестиционното предложение е обвързано с Плана за действие към Програмата за подобряване качеството на атмосферния въздух на Община Пловдив за периода 2025–2029 г. Целта е чрез ограничаване на достъпа на високоемисионни автомобили до най-натоварените части на града да се намалят нивата на фини прахови частици, особено през зимните месеци.

Паралелно с ограниченията за трафика наредбата въвежда и забрана за употреба на дървесина и твърдо гориво за битово отопление на територията на цялата община, считано от 1 октомври 2027 г. Мярката обхваща собственици, ползватели и наематели на имоти, без значение от формата на собственост. Идеята е домакинствата да преминат към уреди, отговарящи на европейските изисквания за екодизайн, като пелетни и други нискоемисионни решения. В плановете за изпълнение са заложени информационни кампании и технически мерки, а общината посочва, че очаква намаление на емисиите през зимния сезон, когато превишенията на нормите са най-чести.

Режимът предвижда и ред за местните жители, които живеят в обхвата на зоните. Собственици, наематели или ползватели на жилища в тях ще могат да получат пропуск за едно превозно средство на жилище след подаване на заявление и представяне на документи, включително валиден годишен технически преглед.

Пропуските ще се издават за срок до една година и ще се вписват в електронна база данни на общината. За целите на контрола ще се използват стационарни и мобилни автоматизирани средства с уникални идентификационни номера, а данните от тях ще се съхраняват и използват за административнонаказателни производства при спазване на предвидените срокове.

Постъпленията от санкции ще се инвестират обратно в мерки от общинската програма за чист въздух, които не представляват икономическа дейност и не генерират приходи. За отоплението с твърдо гориво санкциите са насочени към собственика или ползвателя на имота, като се цели превенция и трайна промяна в поведението, а не само наказание.

Как ще се движат старите коли в Пловдив?

Един голям проблем обаче изникна след „преработката“ на предложението на микрофон в Общинския съвет, а той е как ще се придвижват хора със стари автомобили от 2028 година в Пловдив, когато ще влезе т.нар. големия ринг на зоните с ниски емисии? Отговорът е – трудно, ако не и невъзможно.

Първите рестрикции идват от 1 октомври 2026 г. В зоната, очертана от булевардите „Руски“, „Цар Борис III Обединител“, „Христо Ботев“ и „Шести септември“, се спира движението на бензинови автомобили от първа екологична група и на дизелови автомобили от първа и втора група.

Това означава, че в Централна градска част тези автомобили не могат да минават и да влизат в нея. Ако тогава за шофьорите няма да има проблем да стигнат от една точка до друга в града, заобикаляйки централна градска част.

Вторият ринг, който влиза от 1 октомври 2028 г., обаче бе разширен по време на сесията. 

Първоначално големият ринг трябваше да е „Васил Априлов“, „Източен“, „Христо Ботев“ и „Шести септември“. Това пак даваше възможност от „Западен“ до „Източен“ и от „Южен“ до „Северен“ да се стигне по основните булеварди. Кметът Костадин Димитров обаче прие  предложението западната граница да се разшири до бул. „Копривщица“, а северната – бул. „България“.

Това значи, че ако имате стар автомобил, който ще бъде забранен, и живеете в район „Западен“, например най-прекият път до автогара „Север“ ще е през… Околовръстното шосе. Другата опция е от район „Западен“ да тръгнете по бул. „Копривщица“ или „Модър–Царевец“, оттам да стигнете през Кючука до надлез „Родопи“, през бул. „Източен“ – Моста на Адата, бул. „Дунав“ и там до автогара „Север“.

Има и квартали, от които на практика шофьорите със стари коли не могат да излязат или да влязат – това е целият нов квартал около „Марица Гардънс“ и „Алати“. Единствената опция за тях ще е през Околовръстното шосе.