С позакъснялата eсен настъпва и времето на един от най-сериозните рискове за шофьорите - аквапланинга.
Под тази сложна дума всъщност се крие много просто явление. Аквапланинг се получава, когато между протектора на гумата и пътя се образува слой вода. Тогава на практика автомобилът няма пряк контакт с асфалта, и е невъзможно да бъде управляван. Нещо като непредсказуемите кораби на въздушна възглавница, само че в този случай възглавницата е водна.
Какво причинява аквапланинга?
Три са факторите, които действат заедно.
Първият, съвсем очевидно, е наличието на достатъчно вода по пътя. Периодът на есенните дъждове я гарантира. Както впрочем и българските пътища, които, нека се изразим деликатно, невинаги включват при строителството си мисълта за оттичане на водата. Така на всеки 6-7 секунди по мокър път гумата ви изхвърля настрани еквивалента на пълна кофа с вода.
Вторият фактор е скоростта: колкото по-бързо се движите, толкова по-малка е контактната повърхност на гумите ви. И в същото време толкова по-голямо е налягането върху водния слой, водещо до аквапланинг.
Третият фактор, естествено, са гумите. При обилно намокрен път нормалната ви гума отвежда настрани по една кофа вода на всеки 6-7 секунди. Но ако протекторът е износен и каналите са твърде плитки, ефективността спада. Затова и повечето експерти препоръчват в дъждовния сезон да не се пътува с гуми, чийто протектор е под 4 милиметра.
Важно е също какво е налягането в тях. Твърде напомпаната или прекалено спадналата гума се деформират и контактната повърхност намалява.
Препоръчителното налягане за повечето гуми е около 2.4 бара, или атмосфери (при повечето автомобили точният показател е указан с бележка на вратите или във вратичката към гърлото на резервоара). Ако налягането падне до 2 атмосфери, рискът от аквапланинг нараства с около 25 процента. Ако падне до 1.6 - а такива гуми забелязваме доста често по улиците - рискът на практика е почти двоен.
Важно е също гумите ви да са от утвърден производител. Пазарът е пълен с подозрително евтини алтернативи от неизвестни компании, но при повечето от тях ниската цена е за сметка на вложени материали и развойна дейност. Ако не сте си купили най-евтиния смартфон на пазара, защо бихте си купили най-евтините гуми, от които зависи животът ви?