Лимузината на Путин, Аурус „Сенат" е луксозен автомобил руско производство, който много напомня на Ролс-Ройс, макар официално да не използва за база нито един съществуващ модел. Колата обаче е съвместна разработка - плод е на сътрудничеството с германските компании Porsche Engineering и Bosch, които са били привлечени като съветници.
Аурус „Сенат" достига 7,5 метра на дължина и струва 18 милиона рубли (242 000 евро). С подобна цена той се прицелва в богатите клиенти от Близкия изток или Китай. Изпълнителният директор на компанията-производител Адил Ширинов уточнява, че потенциалните клиенти не са само държавни служители, а и бизнесмени, пише dw.
Руската държава е инвестирала много в проекта - не само финансово, а и по отношение на надеждността на марката. Министърът на промишлеността и търговията Денис Мантуров обяви, че от 2013 година насам в проекта са вложени 12,4 милиарда рубли. "Вярваме, че ще достигнем до широк кръг от клиенти", каза Мантуров пред репортери.
Миниванът и SUV-вариантът, наречен "Комендант", все още се изпробват, а хибридният или изцяло електрическият Аурус трябва да се появят до 2024-2025 година. "Надявам се да ги видим на Московския международен автомобилен салон през 2020 г.", посочи Мантуров.
Серията ще бъде разширена и с два нови двигателя, съответно 12-цилиндров с мощност от 800 конски сили и един с по-скромните 255 конски сили и 2,2 литра работен обем. Автомобилът е разработен от Научно-изследователския автомобилен институт НАМИ в сътрудничество с руския автомобилен производител Sollers.
Очаква се глобалният пазар на луксозни автомобили да се разраства: от 101 милиарда долара през 2018 година на 246 милиарда долара пред 2026 - заради нарастващите доходи, твърдят от Databridge.
Други обаче са доста по-предпазливи в оценките си. Продажбите на автомобили от високия клас вероятно са достигнали пика си. А това застрашава най-вече бизнес-модела на производителите на луксозни автомобили от Германия, твърди анализаторът Филип Хучойс, управляващ директор на Jefferies Group. Намаляват и продажбите на Jaguar Land Rover - във Великобритания те са спаднали с 4,6%, а на китайския пазар нещата също не вървят гладко.
"Производителите на луксозни автомобили трябва да преосмислят стратегията си, убеден е Хучойс. "Ако съм прав, търсенето е достигнало своя връх. А това налага реорганизация в сегмента на високия клас автомобили", казва наблюдателят. Според него електрификацията и допълнителните разходи на концерните, свързани с новите изисквания за вредните емисии, сериозно са увредили досегашния им бизнес-модел.