Специализираните детски седалки са изключително важни за пасивната безопасност на най-малките участници в движението. При удар, преобръщане или внезапно спиране необезопасените деца рискуват да бъдат изложени на несъвместимо с живота им количество кинетична енергия.

Обезопасената детска седалка намалява скоростта си със същата инерция като автомобила и по този начин разпределя кинетичната енергия, влияеща върху тялото на детето за по-дълъг период и за по-дълго разстояние.

На фона на това се оказва, че над 90% от хората в България не знаят, че децата трябва задължително да се возят в детско столче, докато не достигнат височина от 150 cm.

Данните са от национално проучване, оповестено от Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата".

Според статистиката на МВР над 60% от децата, пострадали при пътни инциденти в България, са били пътници в превозни средства. Не е известно обаче дали има информация в колко от случаите те са били обезопасени, което в крайна сметка е задължение на родителя или възрастния придружител, отговорен за тях.

Пак по данни на МВР използването на предпазен колан може да повиши с 40-60% шанса за оцеляване след потенциално смъртоносна катастрофа.

От Държавната комисия по безопасност на движението припомнят някои факти, които е полезно всеки родител и шофьор да знае. При катастрофа с едва 50 км/ч дете, което не е обезопасено със специална система или с колан, ще бъде изхвърлено напред със сила, от 30 до 60 пъти по-голяма от собственото му тегло.

При произшествие детето може да бъде смазано между тялото на родителя и вътрешността на превозното средство. Дори и да ползвате колан, силата на инерцията ще изтръгне детето от ръцете ви. Също толкова опасно е да опашете себе си и детето си едновременно с обезопасителен колан.

Най-безопасният начин за превоз на деца в автомобил е специалната детска седалка, съобразена с теглото на детето. Тя е задължителна по закон.

Пътните експерти препоръчват новородените и по-малките деца да пътуват в обезопасителни системи от пълния клас с включени всички компоненти и присъединителни устройства.

Във всеки един детски магазин, където се предлагат столчета за автомобили ще ви консултират какъв тип да изберете спрямо килограмите на детето. До достигане на височина от 1,50 м то трябва да ползва фабрично инсталираните предпазни колани на автомобила заедно със специална повдигаща седалка. Причината за това е, че предпазните колани са проектирани за хора, по-високи от 1,50 м. Ако детето е по-ниско и не ползва повдигаща седалка, самият колан може да го нарани.

В ЗДвП системите за обезопасяване на деца са класифицирани в пет групи:

група 0 - за деца с тегло под 10 kg;

група 0+ - за деца с тегло под 13 kg;

група I - за деца с тегло между 9 и 18 kg;

група II - за деца с тегло между 15 и 25 kg;

група III - за деца с тегло между 22 и 36 kg.

В Закона за движение по пътищата (ЗДвП) е посочено още, че превозването на деца до 12-годишна възраст е забранено на задната седалка на мотоциклет или мотопед. Забраната важи и за предната седалка на лек автомобил, освен ако за детето е поставена допълнителна специална седалка.

В таксиметрови автомобили, които не са оборудвани със системи за обезопасяване на подрастващи, деца с ръст под 150 сантиметра се превозват на седалка, която не е предна.

Не се допуска превозването на малчугани в система за обезопасяване на деца, обърната в посока, обратна на движението, когато тя е закрепена на пътническа седалка, с предно разположена въздушна възглавница, освен ако възглавницата не е деактивирана.

В Правилника за прилагане на ЗДвП е записано още, че се допуска в лек автомобил да се превозват допълнително на задната седалка още две деца до 7 години или едно - до 14 години.

И още няколко факта за коланите

В България за неизползване на колан законът предвижда глоба както за водача, така и за пътника.

Неизползване на предпазен колан от водач - 50 лв. + 6 контролни точки;

Неизползване на предпазен колан от пътник - 50 лв. глоба и за пътника нарушител, и за водача.

Обезопасителни колани могат да НЕ използват:

бременните жени;

лица, чието физическо състояние не позволява употребата на колан;

лицата с трайни увреждания на горни крайници и/или опорно-двигателния апарат, които управляват моторни превозни средства, адаптирани съобразно техните нужди;

водачите на таксиметрови автомобили, когато превозват пътници в рамките на населеното място;

инструкторите - при управление на автомобила с учебна цел.