Една обикновена октомврийска сутрин през 2022 г. Логан ЛаФрениер се събудил, а от колата му, паркирана на алеята пред дома му в Милтън, Онтарио, нямало и следа. Чисто новият му пикап Ram Rebel, липсвал.

Неговата охранителна камера показала двама мъже с качулки, които нахлули в машината посред нощ, и го задигнали с лекота.

Няколко месеца по-късно същият пикап се появил на уебсайт за превозни средства за продажба в Гана, намираща се на 8500 кибометра отвъд океана.

„Там беше стойката за лаптоп, която бяхме монтирали на гърба на шофьорската седалка за моя син, а в нея имаше боклук, който той беше поставил там“, разказа г-н ЛаФрениер пред BBC.

Същият този безпорядък се виждаше на снимките на списъка с автомобили, споделя той.

„В ума ми нямаше съмнение, че това е моето превозно средство.“

Историята на г-н ЛаФрениер  едва ли е уникална. През 2022 г. повече от 105 000 коли са били откраднати в Канада - около една кола на всеки пет минути. Сред жертвите беше и самият федерален министър на правосъдието на Канада, чиято Toyota Highlander XLE, връчена от правителството, беше взета задигната два пъти от крадци.

В началото на това лято Интерпол посочи Канада сред 10-те най-застрашени държави от кражби на автомобили - класация, в която има цели 137 държави. „Забележително“ постижение, каза говорител, като се има предвид, че страната започна да интегрира своите данни с международната полицейска организация едва през февруари, пише BBC.

Властите казват, че след като тези автомобили бъдат откраднати, те или се използват за извършване на други тежки престъпления, продават се в страната на други нищо неподозиращи канадци, или се изпращат в чужбина, за да бъдат препродадени.

Интерпол казва, че е открил повече от 1500 коли по света, които са били откраднати от Канада от февруари насам, а още около 200 продължават да бъдат идентифицирани всяка седмица, обикновено на пристанища в други страни.

Кражбата на автомобили е такава епидемия, че беше обявена за „национална криза“ от Застрахователното бюро на Канада, което казва, че застрахователите са трябвало да изплатят над 1,5 милиарда канадски долара (1 милиард долара; 860 милиона паунда) за искове за кражби на превозни средства миналата година.

Проблемът принуди полицейските юрисдикции в цялата страна да издават публични бюлетини за това как да предпазят превозните средства от кражби.

Междувременно някои канадци взеха нещата в свои ръце, правейки всичко - от инсталирането на тракери на колите си до наемането на частна квартална охрана.

Някои, които могат да си го позволят, дори са инсталирали прибиращи се стълбове в алеите си - подобни на тези, които се виждат в банки и посолства - за да се опитат да възпрат крадците.

Науман Хан, който живее в Мисисауга, град близо до Торонто, започна бизнес за инсталиране на такива съоръженията, след като и двамата с брат му станаха жертви на кражби на коли.

При един опит г-н Хан каза, че крадците са проникнали в дома му, докато жена му и малките му деца спят. Търсеха ключовете от неговия Mercedes GLE, паркиран отпред, каза той, но избягали. След това „травматично“ преживяване те продадоха колите си с изключение на две „скромни“ семейни превозни средства.

Чрез своя бизнес г-н Хан каза, че сега чува подобни истории от хора в целия регион на Торонто.

„Беше много натоварено“, каза той. „Имахме един клиент, чиято улица имаше толкова много инвазии в дома, че той наемаше охрана всяка вечер пред къщата си, защото просто не се чувстваше в безопасност.“

Разпространението на кражбите на автомобили в Канада е изненадващо, като се има предвид колко малко е населението на страната в сравнение със САЩ и Обединеното кралство - други страни с високи нива на подобни престъпления, казва Алексис Пикеро, директор на Бюрото за правосъдна статистика на САЩ.

„[Канада] също няма толкова много пристанищни градове, колкото САЩ“, каза г-н Пикеро.

Докато САЩ, Канада и Обединеното кралство претърпяха скок в кражбите на коли след пандемията Covid-19, процентът на кражбите в Канада (262,5 на 100 000 души) е по-висок от този в Англия и Уелс (220 на 100 000 души), според последните налични данни от всяка държава.

Също така е доста близко до това в САЩ, където има около 300 кражби на превозни средства на 100 000 души, въз основа на данни от 2022 г.

Увеличението през последните години се дължи отчасти на предизвикания от пандемията глобален недостиг на автомобили, който увеличи търсенето както на употребявани, така и на нови превозни средства.

Налице е и нарастващ пазар за определени модели автомобили в международен план, което прави кражбите на автомобили основен генератор на приходи за организираните престъпни групи, каза Елиът Силвърщайн, директор за връзки с правителството в Канадската автомобилна асоциация.

Но г-н Силвърстейн каза, че начинът, по който работят пристанищата на Канада, ги прави по-уязвими за този тип кражби, отколкото други страни.

„В пристанищната система има по-голям фокус върху това, което идва в страната, отколкото това, което излиза от страната“, каза той, добавяйки, че след като превозните средства са опаковани в транспортни контейнери на пристанището, става по-трудно да се стигне до тях.

Полицията е успяла да намери няколко откраднати коли.

През октомври полицейската служба на Торонто обяви 11-месечно разследване, при което бяха открити 1080 автомобила на стойност около 60 милиона канадски долара. В резултат на това са повдигнати над 550 обвинения.

А между средата на декември и края на март гранични и полицейски служители откриха близо 600 откраднати превозни средства в пристанището на Монреал след проверка на 400 транспортни контейнера.

Тези видове операции обаче могат да бъдат трудни за извършване предвид обема на стоките, които се движат през това пристанище, казаха експерти. Около 1,7 милиона контейнера са преминали през пристанището на Монреал само през 2023 г.

Пристанищният персонал също няма правомощия да проверява контейнерите в повечето случаи, а в митнически контролираните зони само гранични служители могат да отварят контейнер без заповед.

В същото време Агенцията за гранични служби на Канада (CBSA) се бори с хроничен недостиг на персонал, според доклад, представен от синдиката на правителството през април.

Остарялата технология също е проблем.

Патрик Браун, кметът на Брамптън - друг град в Онтарио, силно засегнат от кражби на коли - наскоро посети контейнерния терминал на Порт Нюарк в Ню Джърси, за да сравни тактиките за инспекция между САЩ и Канада.

Той каза пред вестник National Post, че американските власти са „разполагали със скенери. Те измерват плътността. Те работят в тясно сътрудничество с местните правоприлагащи органи”.

„Това са неща, които не правим в Канада“, каза той.

През май канадското правителство заяви, че ще инвестира милиони, за да подсили способността на CBSA да претърсва корабни контейнери. Полицията също ще получи допълнителни пари за борба с кражбите на автомобили в своите общности.

Но г-н Силвърстейн каза, че смята, че липсващата част от пъзела са самите производители на автомобили.

„Всеки говори за опити за възстановяване на превозни средства и голяма част от моето внимание беше върху това защо не правим превозните средства по-трудни за кражба на първо място“, каза той.

Междувременно собственици на автомобили като героя на настоящата статия все още недоумяват  какво да направят, за да запазят превозните си средства в безопасност.

След като неговият камион Ram Rebel беше откраднат, той го замени с Toyota Tundra - превозно средство, което мъжът описва като своя „пикап мечта“.

Този път той монтира имобилайзер на двигателя, за да не може крадците лесно да запалят колата. Той също така го оборудва с устройство за проследяване на етикети, в случай че бъде откраднат, и добави греда на волана за още защита.

Крадците не бяха разочаровани. Двама дойдоха до алеята на г-н ЛаФрениер, този път за да откраднат Tundra. Те обаче затруднения и прибегнали до разбиването на задния прозорец, за да влязат вътре.

Суматохата събуди г-н ЛаФрениер и той се обадил на 911. Но крадците успяха да избягат за четирите минути, необходими на полицията да пристигне.

Той платил за ремонт на чисто новия си пикап и след това го продал.

Цялото изпитание, споделя той, не е нищо друго освен „обезсърчаващо“.

Превод: GlasNews.bg