Есента от официално е на ход. Мъгли рано сутрин, къс ден, идващите от идната седмица студове, дъждове, а и мокрите пътища.
Края на октомври е идеалното време да "стегнем" автомобила си за есента и зимата.
Първо, защото добре подготвената кола е в интерес на нашата собствена безопасност. И второ – по традиция през ноември започва специализираната акция "Зима", при която масово се проверяват превозните средства за работещи светлини, чистачки, износени гуми, спирачки и др.
Още следващите дни е добре да си запазите час в специализиран сервиз за диагностика, защото обикновено чакаме до последния възможен момент, а тогава вече опашките са огромни.
Гуми
Дори в средата на есента често термометърът сутрин се движи около 0°C. Освен това зимата изглежда толкова близо, така че в контролния списък на автомобилиста трябва да присъства смяната на гуми, подходящи за мразовития сезон.
В Закона за движение по пътищата (ЗДвП ) от 2017 г. е в сила следното изискване: през периода от 15 ноември до 1 март автомобилите трябва да са с гуми, предназначени за зимни условия, или с гуми с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 mm. В проекта за нов ЗДвП има съвсем различни изисквания, но важно е да се знае, че те все още не са приети.
Все още зимните гуми не са задължителни, но са силно препоръчителни за по-добро сцепление при лед и сняг. Ако ще слагате такива, това трябва да стане, когато термометърът закове около седем градуса. Освен това проверете колко стари са зимните ви гуми, защото препоръката е да ги замените с нови след определен период от време. Според някои това трябва да става след шест-седем години, а според други – след около десет години употреба. Причината е, че дори да има запазен грайфер с времето гумата става твърда, пореста, чуплива и не толкова надеждна при по-трудните зимни пътни условия.
Налягане в гумите
Често подценяван момент е проверката на налягането в гумите. Правилно напомпаните губи удължават живота им, разходът на гориво е по-нисък, а освен това влияе върху комфорта при шофиране, стабилността и като цяло върху общото поведение на колата. По-новите автомобили имат индикатори, които подпомагат шофьора. По-старите обаче нямат. Затова според специалисти водачите трябва да си създадат навик и да проверяват налягането в началото на всеки месец. Имайте предвид, че през зимата налягането на въздуха спада с падащи температури.
Акумулатор
Акумулаторът на автомобила трябва да бъде тестван поне два пъти годишно. Проверката преди зимния сезон е направо задължителна, ако не искате да сте сред онези автомобилисти, вдигнали капака на колата в очакване на някой приятел да "подаде ток". Добре е тестът да се направи с професионални съоръжения в проверен и доверен сервиз. Ако батерията е стара – проверявайте я всеки месец. Обикновено производителите дават между 2 и 3 години гаранция. При правилна експлоатация безпроблемната употреба може да се увеличи двойно повече. Ако е за смяна, купете нов преди началото на зимния сезон.
Ако спирате автомобила от движение през зимата, свалете акумулатора и го приберете в помещение, в което не е топло. Поддържайте акумулаторната си батерия винаги в заредено състояние, за да я запазите по-дълго време здрава. Проверете дали автомобилът има утечка на ток и ако е така - отстранете повредата. Винаги е добре преди или след пътуване да оставите двигателя на поработи без включени светлини и електроника, за да нямате проблеми при следващото тръгване на път, съветват монтьори.
Антифриз
Антифризът задължително трябва да се сменя според предписанията на производителя. От Асоциация "Активни потребители" съветват как да не допускате грешки при избор и смяна на антифриза:
- Наливайте единствено антифриз, предписан по каталог;
- Редовно проверявайте дали количеството антифриз в охлаждащата система е достатъчно. При нужда, доливайте само от същия антифриз или поне със същия цвят;
- Четете упътването на опаковката! На него е отразено идеалното съотношение на разреждане с дестилирана вода, при което се получава минималната температура на замръзване. При някои видове антифриз, без разреждане температурата на замръзване ще бъде по-висока.
Течността за чистачките
Пълният резервоар за измиване на предното стъкло няма да помогне, ако замръзне. Когато зимата е тук, ни е нужна специална течност, която да издържа при минусовите температури. Ако има останала лятна течност, може да замръзне и да доведе до спукване на казанчетата или повреда в моторчето на пръскалките. Затова, когато налеете зимната течност, е добре да пръснете достатъчно пъти, за да се премахнат всякакви остатъци от "лятната" течност.
Чистачките също трябва да са в добро състояние за перфектно почистване, оптимална видимост и по-голяма безопасност. Ако при работа перата правят ивици, са за смяна.
Фарове, стопове, габарити, мигачи
В следващите месеци светлата част от денонощието ще става по-кратка. Затова осветителната система трябва да е в отлично състояние. А това означава проверка на фарове, габарити, стопове и мигачи. Убедете се, че те са регулирани и в изправност. Преди път редовно почиствайте всички светлини от кал или натрупан сняг, за да имате по-добра видимост.
Проверете още парното и спирачната система - износените и неработещи спирачки, в комбинация със студеното време и заледените пътища, са голям проблем и причина за ПТП-та.
Вижте нивата на масла и течности, прегледайте ремъците и тръбите за микропукнатини и др.
Не забравяйте да сложите в колата:
- Четка с косъм за почистване на стъклата отвън и подходяща кърпа за почистване на запотените прозорци отвътре;
- Стъргалка за лед;
- Спрей за размразяване на стъклата;
- Спрей за гумените уплътнения на вратите. Те също замръзват и при отваряне могат да се разкъсат;
- Въже за теглене, вериги за сняг (ако ще пътуване в планината).