Институтът за пътна безопасност изразява своята загриженост и несъгласие с популизма, чрез който под обществен натиск, депутатите създават законодателен хаос. Промените в Наказателния кодекс и Закона за движение по пътищата, които целят конфискацията на МПС след употреба на алкохол и наркотици, обслужват единствено и само адвокатските кантори, предлагащи възмездно защита на всички системни нарушители /джигити/ по пътищата на България.
Това се посочва в становище на Института по повод влезлите в сила текстове, с които се конфискува автомобила на водач, седнал зад волана пил или дрогиран.
"От една страна ще се отнемат МПС собственост на шофьорите, които са употребили алкохол или наркотици по време на шофиране, а от друга страна, ако същият този шофьор убие някого на пътя, само съдът може евентуално да отнеме МПС в полза на държавата. В този случай е налице не само почва за законодателен хаос, но и правен абсурд", посочват от Института.
Започна се! Конфискуваха камион и кола от нарушители, заловени на пътя
Експертите на Института за пътна безопасност в продължение на две години предлагат да се въздейства на пътните хулигани по същия начин, по който въздействаме на футболните хулигани. Налагането на наказания в ЗДвП като пробационния контрол, задържане в поделенията на МВР и полагане на безвъзмезден труд в полза на обществото ще въздействат на всички участници в движението по пътищата. Основният акцент пада върху превенцията, като основен инструмент за намаляване жертвите по пътищата на България, се посочва още в становището.
Дрогиран 16-годишен седна зад волана, блъсна се в ограда
Според него депутатите в пет народни събрание са отказвали да се произнесат по тези предложения и за пореден път са сътворили законодателен хаос, чрез който целят да отнемат общественото напрежение породило се от неспособността на няколко правителства да се справят с войната по пътищата.
"По този начин депутатите си осигуряват политическо време, но с действията си цинично демонстрират, че не им пука за жертвите от ПТП, както и за възможностите да се избегнат такива. Промените в НК са направени без анализ на данните и липсва оценка на въздействието или по-ясно казано - какъв резултат се очаква от приетите промени. Пожелаваме късмет на всички участници в движението по пътищата защото той е единственото, на което могат да разчитат", пише още в становището.