Може би всеки шофьор поне веднъж е преживял последствията от зареждане с нискокачествено гориво. Това е болезнен проблем, който все още се среща сравнително често, като в много от случаите може да бъде избегнат. За целта обаче е много важно да знаете как навреме да разпознаете некачественото гориво.

Какво издава безскрупулна бензиностанция?

Можете да оцените репутацията на бензиностанцията още преди да отидете до колонките. За да го направите, разгледайте по-отблизо... асфалта близо до бензиностанцията. Висококачественият бензин практически не оставя петна по пътя, докато мазните ивици са тревожен знак.

Ценовата политика на дадена бензиностанция също може да каже много. Цената на горивото значително по-ниска ли е от пазарната? Малко вероятно е да сте станали свидетели на безпрецедентна щедрост от страна на собственика. По-скоро това е свидетелство за спестяване на качеството на суровините или нарушения на технологиите. Помнете, че производството на висококачествено гориво винаги носи определени разходи, и ако ви предложат бензин твърде евтино, трябва да бъдете внимателни.

Когато носът е по-добър от всяка лаборатория

Миризмата на бензин може да каже много за качеството му. Доброто гориво обикновено има характерна, но не прекалено силна миризма. Ако усетите миризма на ацетон, разтворители, сяра или нафталин, това може да означава, че горивото е разредено с химикали или съдържа добавки, които увеличават октановото число, но също така са потенциално вредни за двигателя.

Ако бензинът излъчва странна метална миризма, това може да показва наличие на фероценови добавки в бензина. Те се използват и за увеличаване на октановото число на горивото, което го прави по-устойчиво на детонация. Въпреки това, фероценовите добавки имат страничен ефект – те могат да образуват абразивни отлагания, които допълнително увреждат вътрешните компоненти на двигателя, особено впръскващите системи и клапани.

Предполагаме, че не сте парфюмерист и не можете да уловите леки "нотки" на метал или нафталин. Само помнете - ако усетите странна миризма на бензин, опитайте се да избягвате презареждане на тази бензиностанция оттук нататък.

Доверете се на тактилните усещания

Направете прост тест - капнете малко бензин на дланта си и го разтрийте с пръсти. Висококачественият бензин бързо се изпарява, без да оставя следи. Ако остане мазен филм по кожата или се усеща лепкавост, това е сигнал за наличие на тежки фракции или чужди добавки.

Такъв тест ще помогне да се идентифицира един от най-опасните видове фалшиви продукти - бензин, разреден с дизелово гориво или мазут. Тези примеси могат да причинят сериозни щети на горивната система само на няколкостотин километра.

Детонацията е един от най-очевидните признаци на лошо гориво

При детонация сместа се запалва твърде рано, създавайки звънтене на детонация в двигателя при ускорение. Трудно е да се пропусне такъв звук дори за неопитен шофьор – ще изглежда, че някой удря металния капак на двигателя с пръсти, макар че всъщност това са ехо от преждевременно запалване в цилиндрите.

Ако двигателят ви започне да работи неравномерно, има излишни шумове или разходът на гориво се е увеличил, спрете пътуването незабавно. Най-малкото забавяне може да доведе до сериозни повреди на двигателя, като изгаряне на буталото или повреда на клапаните. Затова викнете „Пътна помощ’’ и потърсете помощ от сервиз.

Когато всичко вече се е случило

Подозирате ли, че интуицията ви все пак ви е подвела и горивото се е оказало с лошо качество? След няколкостотин километра развийте свещите и проверете състоянието им. Те могат да кажат повече за качеството на горивото, отколкото който и да е диагностичен инструмент. Ако свещичките имат червеникаво покритие, това са следи от фероценови добавки, които често се използват за увеличаване на октановото число. Бялото покритие показва излишък от антидетонационни добавки, пише automedia.

Черните сажди с мазен блясък или зеленикави отлагания показват наличието на тежки фракции или забранени органометални съединения. Като цяло, както разбирате, независимо от цвета, плаката върху свещите винаги показва наличие на проблеми с горивото и не вещае нищо добро за двигателя. Такава постфактум диагностика не винаги е навременна, но ще ви позволи да правите заключения и да избягвате грешки в бъдеще.

Водете си дневник на зарежданията

Както знаете, най-добрият начин да се справите с проблем е просто да не го създавате. За да минимизирате риска от зареждане с лошо гориво, водете дневник на бензиностанцията, в който записвате станцията, датата, пробега и вида гориво. Това ще ви помогне бързо да откриете източника на проблема и да подадете иск до бензиностанцията.

Между другото, сега не е нужно да започвате хартиена тетрадка и да си припомняте как се пише с химикалка. По-лесно е да се използват специални мобилни приложения за проследяване на разходите за гориво. И не забравяйте да пазите касовите бележки – те са доказателство за покупката на определено гориво и могат да помогнат при съд или лаборатория.

Обикновено, ако е възможно, опитайте да зареждате гориво на големи мрежови бензиностанции, които имат собствени рафиниращи съоръжения. Такива компании имат повече възможности да контролират качеството на горивото на всички етапи – от производството до продажбата.