Мнозина шофьори никога не са се замисляли над този въпрос, но той е от ключово значение за "здравето" на двигателя: дали горивото, което наливаме, има срок на годност? Отговорът категорично е ДА.

Според действащите стандарти в бранша, гарантираният експлоатационен живот на бензина е ограничен до една година от момента на неговото производство. След този период, макар и да изглежда като обикновена течност, налятото в резервоара или тубата, горивото започва да претърпява необратими химически промени, които го правят опасно за модерните силови агрегати.

Преди десетилетия, когато бензинът съдържаше тетраетил олово – една доста "здрава", но изключително токсична добавка за повишаване на октановото число – горивото запазваше своите оригинални качества за значително по-дълъг период. Днес, в ерата на екологичната осъзнатост и строгите норми за вредни емисии, оловото е заменено от цял коктейл от по-екологични, но за жалост, по-нестабилни компоненти. Тук влизат вещества като метил третичен бутилов етер (MTBE), различни алкохоли и ароматни въглеводороди. Тези съвременни присадки са по-летливи и значително по-податливи на бързо химическо разграждане.

Именно тази нестабилност на новите формули е причината за драстично скъсения срок на годност. С течение на времето, тези летливи компоненти се изпаряват или се окисляват, което директно води до намаляване на октановото число и промяна в плътността на горивото. Представете си бутилка парфюм, оставена отворена – ароматът избледнява. Подобен е процесът и с бензина: той губи своята "ароматна" мощност, превръщайки се от прецизно балансирано гориво в субстанция, която е далеч от заводските спецификации.

Мнозина погрешно смятат, че фактори като октановото число (например AI-95 спрямо AI-98) или климатичната зона, в която се използва автомобилът, биха могли да удължат или скъсят този едногодишен срок. Абсолютно НЕ. Нестабилността на химическия състав е универсална. Независимо дали горивото е с висок или нисък октан, процесите на окисление и разграждане протичат неумолимо. Ето защо, дори най-качественият бензин, съхраняван в туба или в резервоара на автомобил, който дълго не е каран, е застрашен от влошаване след изтичането на дванадесетте месеца.

Последиците от използването на "изветрял" бензин могат да бъдат катастрофални за автомобила ви. Най-очевидната опасност са загубата на мощност и повишеният разход. По-сериозният проблем обаче е потенциалната повреда на двигателя и горивната система. Разграденото гориво може да образува смолисти отлагания, които запушват филтри, инжектори и дори да повредят бензиновата помпа. С други думи, опитът да спестите пари, съхранявайки гориво дълго време, може да ви струва многократно повече за ремонт, съобщи automedia.

В заключение, препоръката към всеки собственик на превозно средство е недвусмислена: употребявайте горивото, докато е свежо. Бензинът не е стока, предназначена за дългосрочно съхранение, а силно реактивна химическа смес, чийто живот е строго лимитиран. Ако държите туба с бензин AI-95 в гаража повече от една година, заложете на сигурното и го изхвърлете по безопасен и екологичен начин, преди да нанесете непоправима вреда на сърцето на вашия автомобил.