Въпросът за качеството на горивото често остава на заден план, но в действителност той е жизненоважен за здравето и дълголетието на всеки двигател. Използването на нискокачествено гориво – за съжаление, често срещана реалност по нашите пътища, може да отключи цяла каскада от неизправности, вариращи от леки дразнения до сериозни и скъпоструващи аварии. Експерти от големи вериги за ремонт на автомобили редовно установяват един и същ виновник зад редица посещения в сервизите.
Пътят на разрушението започва от филтъра
Един от най-често срещаните проблеми, които механиците виждат, е пряко свързан със запушването. Примесите и твърдите частици в некачествения бензин или дизел бързо се натрупват, като блокират горивните филтри и инжекторите. Тази тиха атака срещу системата за подаване на гориво води до:
Прекъсване на запалването на двигателя, драстична загуба на мощност при ускорение, ускорен преход към "авариен режим" на работа. В допълнение, горивната помпа е подложена на непосилно натоварване, докато се опитва да изпомпва замърсеното гориво. Това може да доведе до прегряване и фатално увреждане на самата помпа – а нейната подмяна никак не е евтина.
Отделен, но изключително опасен проблем е свързан с използването на нискооктанов бензин или гориво с нарушен октанов индекс. Това предизвиква т.нар. детонация на двигателя. Детонацията представлява неправилно и неконтролируемо запалване на гориво-въздушната смес, което генерира ударни натоварвания върху буталния механизъм. Представете си чук, който удря вътрешните части на мотора – това ускорява износването многократно и може да доведе до сериозна повреда на главата на цилиндъра.
Лошото горене, комбинирано с вредни добавки, води до образуването на въглеродни отлагания (т.нар. нагар). Тези твърди пластове се натрупват по стените на цилиндрите и най-вече върху запалителните свещи, което: намалява ефективността на горенето. увеличава разхода на гориво и влошава цялостната динамика и работа на автомобила.
За капак, нискокачественото гориво често съдържа вода, която е смъртен враг на металните части. Водата провокира корозия в цялата горивна система. Това, от своя страна, неминуемо засяга и изпускателната система, като ускорява износването на скъпия каталитичен конвертор и кислородния сензор (ламбда сондата), пише automedia.
Поради тези причини шофьорите трябва да бъдат бдителни: потрепване при ускорение и необичайно оцветен дим от ауспуха са ясни предупредителни знаци, че е време да смените бензиностанцията.