Първото, което трябва да знаете при положение, че индикацията на арматурното табло покаже прекалено висока температура и все още има охладителна течност в системата е: да не гасите двигателя!
Трябва задължително да победите себе си и желанието незабавно да загасите колата. Не правете това в никакъв случай. Спирането на двигателя в това състояние ще доведе до по-голямо прегряване. Трябва да включите "аварийните", да намалите скоростта или, ако сте в градско задръстване, дръпнете се встрани от пътя, включете "парното" на максимална температура и мощност, изключете климатика и отворете всички прозорци.
Ще е горещо. Понякога много. Ако можете да шофирате бавно, трябва да продължите да се движите, въздушните потоци ще помогнат допълнително за охлаждане на нагрятото "огнено сърце". Ако пък сте в задръстване, отбийте встрани от пътя и без да изключвате двигателя, отворете капака.
Следващата част от спасителната операция е възможна само когато моторът се охлади. Тандемът на парното и въздухът отвън би следвало да се справи с тази задача достатъчно бързо. Веднага след като температурата на охлаждащата течност спадне до нормални стойности, скалата на таблото ще ви каже дали можете да изгасите двигателя. След това търсите причините за прегряването или... майстор.
Ето и някои от основните причини, заради които може да се случи двигателят на автомобила ви да прегрее:
Повреден термостат. Това устройство е чувствителен елемент от конструкцията на автомобила, което реагира на температурни промени и контролира температурата в двигателя. Той е на практика основна част от охладителната система на автомобила. В случай, че термостатът ви не работи, това ще предизвика прегряване на двигателя.
Повреден радиатор. Това е също една от основните причини, които могат да доведат до прегряване на двигателя и съответно сериозни нежелани повреди по неговата конструкция. С помощта на перките и тръбите, част от конструкцията на радиатора се намалява температурата на охладителната течност, респективно и на двигателя. В случай, че радиаторът е спукан и тече или пък е задръстен някъде по системата, може да се стигне до прегряване на двигателя на автомобила.
Неработеща водна помпа е друга причина, заради която двигателят на автомобила може да прегрее. Тя е сред основните части на охлаждащата система на автомобила, тъй като умее да тласка охлаждащата течност под налягане по цялата система. Нефункционирането на водната помпа може да доведе до не добро функциониране на регулирането на температурата в двигателя.
Скъсан ремък, който е свързан с водната помпа е друга причина, заради която може да се стигне до прегряване на двигателя на автомобила. Този ремък има за задача да регулира скоростта на потока на охлаждащата течност в системата. Ако този ремък бъде повреден и се скъса се появява проблемът с прегряване на двигателя.
Самата охлаждаща течност (антифриз) също може да бъде проблем и да доведе до прегряване на двигателя. Това се случва, когато количеството й не е достатъчно. Употребата на неподходящ антифриз за конкретния автомобил, както и смесването с вода също биха могли да доведат до подобен проблем.
Друга причина, която е също толкова сериозна е проблем с електрониката в автомобила и някои датчици за температура. В случай, че автомобилът е например в задръстване, охлаждането на двигателя понякога зависи от специална перка.
Именно тя се задейства в момент, когато двигателят работи, но не успява да се охлади достатъчно добре при движението. Тази перка се задейства при точно определена температура, която се засича и отчита от определени датчици.
В случай, че при тях връзката е прекъсната по някакъв начин и перката не се задейства двигателят може да прегрее.
Това са едни от основните причини, заради които може да прегрее двигателят на автомобил. За да сте сигурни, че винаги, когато тръгнете на път няма да имате проблем с охлаждащата система на автомобила е добре да сте проверили изрядно нивото на антифриза, както и останата част от системата.