Скоростта оказва пряко влияние върху разхода на гориво – и това се отнася както за бензиновите и дизеловите, така и за електрическите автомобили. Експерти официално препоръчват да не се превишава ограничението на скоростта от 90 км/ч при движение по магистрала или скоростен път, като обещават намаляване на разхода на гориво до 30%. Звучи добре, но дали е толкова просто?

Теоретично намаляването на скоростта наистина позволява да се намалят оборотите на двигателя и да се постигне по-нисък разход. На практика обаче шофирането със скорост от 90 км/ч създава забележима разлика с основния поток, особено на пътни участъци, където е разрешено 120-130 км/ч.

Шофирането за дълго време при ниски скорости може да навреди на двигателя, особено на дизеловите модели. Освен това бавната кола се превръща в пречка в потока, провокирайки задръствания и увеличавайки агресивността на шофьорите. Психологическият фактор също играе роля - раздразнението на другите участници в движението може да доведе до конфликтни ситуации.

Важно е да се има предвид, че всеки модел автомобил има свой оптимален диапазон на скоростта за пестене на гориво. За съвременните автомобили тя често е в диапазона от 100-110 км/ч. В такива случаи шофирането с 90 км/ч не дава забележими икономии и само създава неудобства, пише automedia.

Разбира се, намаляването на скоростта намалява тежестта на инцидентите. Но в реалните условия на магистралите придържането към 90 км/ч не винаги е най-доброто решение за безопасност, удобство и цялостна икономичност. Пестенето на гориво е важно, но към проблемите със скоростта трябва да се подхожда, като се вземете предвид реалната пътна ситуация, поведението на другите и характеристиките на автомобила.