Пътническият автомобил може да превозва около 400-500 кг. Полезният товар, обявен от производителя, включва пътници и багаж, който се побира в товарния отсек. Въпреки това, шофьорите често транспортират обемисти предмети на покрива на колата. На решетъчния багажник са монтирани метални варели, железни листове, дивани, велосипеди и какво ли още не. 

Във форумите някои шофьорите се хвалят, че по този начин са превозили повече от 100 кг по този начин.

 


превозване на товар

Какво обаче е оптималното тегло, което може да се транспортира в багажник върху покрива без риск от инцидент или повреда на автомобила?

Ако багажникът е стандартен, сертифициран е от производителя и е закрепен от него, обикновено посоченото тегло е 100 кг. Това обаче съвсем не означава, че всяка кола може да издържи толкова.

При малките автомобили от клас "А" често таванът не издържа на големи натоварвания и буквално започва да се руши, особена на местата, на които е закрепен решетъчният багажник. А това означава, че всеки производител посочва теглото на багажа индивидуално за конкретния модел.


превозване на товар

Обикновено седаните от клас "В" носят не повече от 60 кг върху покрива си. Кросоувърите и комбитата от клас "С" могат да издържат до 80 кг, а на минивановете и всъдеходите на рамна конструкция им е позволено да превозват до 100 кг на покрива. Ограничения се дължат не толкова на издръжливостта и здравината на каросерията, колкото на стабилността на автомобила по време на движение.

Малките коли имат по-късо разстояние между двете оси и това въвежда някои ограничение за странично претоварване. При максимално натоварване на покрива центърът на тежестта се измества нагоре и това налага корекции по време на движение. С повече товар отгоре автомобилът може да има проблеми в завои, които преди това са били напълно безопасни за него.


превозване на товар

Шофирането по лоши пътища с износени амортисьори също е опасно. С натоварен покрив и съответно висок център на тежестта се появяват вибрации, които не винаги се абсорбират добре. В такива случаи автомобилът може да започне да "подскача" по пътя, а подобни подскоци със загуба на контрол върху управление и преобръщане.

За да намалят съпротивлението, производителите на автомобилни багажници разработват специални калъфи с добра аеродинамична форма и подобрено разпределение на теглото. Те заменят стандартната решетка, но въпреки това, поради високия център на тежестта, дори на съвременните автомобили с багажник на покрива не се препоръчва шофиране със скорост над 120 км/ч