Съдържанието на листовките за изпитите по кормуване е пълно с абсолютни безумици, настоя Владимир Тодоров от Българска асоциация на пострадалите при катастрофи.
Експертът даде пример със следния въпрос: "Каква е максималната стойност на отношението мощност/тегло за мотоциклети от категория А1?".
Даде и друг пример с въпрос за това в кой ъгъл се поставя винетката.
Тодоров попита как подобни въпроси имат връзка с безопасността на движението.
"Да не говорим, че винетките вече са електронни, но този въпрос все още е в листовките", допълни той пред bTV.
"От пет месеца има работна група, която е приела промени, за да може подобни въпроси да отпаднат. МОН обаче спира този процес", заяви Тодоров.
Той призова министърът на образованието да направи така, че промените да се случат възможно най-бързо.
Владимир Тодоров коментира и проекта на Министерството на транспорта за промяна в реда за провеждане на шофьорските изпити.
Автоинструктори скочиха: Изпитът на непозната кола – абсурд!
"По норматив часовете по практика трябва да бъдат 31. Само че когато някой рекламира шофьорски курс по 195 лв., няма как тази автошкола да даде тези 31 часа, въпреки че е задължена. Това се удостоверява с подпис на курсиста. Системата на практика бълва убийци на пътя", коментира той.
"Системата, която ни бе представена в петък, все още се тества. Идеята е, че когато е в автомобила, курсистът трябва да удостовери, че е в него. Чрез мобилно приложение двата телефона – на курсиста и на инструктора, се засичат по GPS локацията. Физически двата телефона трябва да са един до друг. Прави се селфи в началото и в края на часа. Целият маршрут, по който се е минало, средна скорост, къде се е спирало, изминати километри – всичко това се записва автоматично в профила на курсиста без човешка намеса", обясни още Тодоров.
В няколко автошколи вече се прилага тестовата версия. Предстои още няколко школи да пробват новата система. Родителите на курсиста също ще имат възможността да следят профила му.
Владимир Тодоров уточни, че няма да е необходимо автошколите да отделят допълнително средства за това приложение. По думите му най-вероятно курсистът ще трябва да плати символична сума за него.
"Трябва да се вземат мерки изпитът да стане изключително обективен, безпристрастен и безкомпромисен. Ако се затегне обучението и ако на изпита няма никаква възможност за помощ, броят на жертвите по пътя драстично ще намалее", смята Красимир Георгиев, управител на Асоциация за квалификация на автомобилистите.
Безопасността започва и свършва с обучението и квалификацията, категоричен бе той.