Много често собственици на автомобили се оплакват от това, че са били измамени в сервиза, в който са оставили своето превозно средство за ремонт. По правило, това се случва в малки работилници, където предлагат по-евтини услуги. Сервизите на официалните представители на съответните марки трудно биха направили подобно нещо, тъй като там контролът е на високо ниво, а и те самите нямат сметка да заблуждават клиентите си.
В малките сервизи обаче нещата не стоят така и посещението при тях крие своите рискове. Там могат да се възползват от липсата на технически познания у клиента и да го заблудят за състоянието на неговия автомобил, а също така и с ремонта, който трябва да бъде направен. Съответно, той ще трябва да плати по-висока цена, без да е имало нужда.
6 примера за измама в сервиза
Недобросъвестните механици в автосервиза могат да поставят евтино масло вместо скъпо или да използват аналози вместо оригинални резервни части. Това трудно може да се установи, но все пак е възможно. Не бива сляпо да се вярва на всичко написано във фактурата, предоставена от сервиза. Клиентът има пълното право да поиска да види оригиналната туба, от която е налято маслото или кутията от резервната част, за която се твърди, че е сменена. И трябва да го направи дори при най-малкото съмнение, а ако сервизът откаже да предостави опаковките от консумативите, това вече е сериозна предпоставка за нещо нередно.
Големите сервизи предлагат на своите клиенти възможност да наблюдават ремонта или обслужването на автомобила. Собственикът на автомобила едва ли ще бъде допуснат на самото място, но може да следи на специален монитор целия процес – от приемането на превозното средство и проверката до самия ремонт. И така да се убеди, че няма нищо нередно.
Този метод също се случва понякога, макар и сравнително по-рядко, като това обикновено става при сервизите, чиито услуги са по-скъпи, а поправката изисква повече време, като то също се таксува. В сервиза преценяват, че ремонтът не е чак толкова сериозен и може да бъде извършен на място, където цените са по-ниски. Клиентът обаче не е уведомен за това и плаща по скъпата тарифа.
Как може да се провери, дали автомобилът е ремонтиран именно в сервиза, в който е оставен? Това не толкова лесно, но все пак е възможно. Клиентът може да поиска снимки от процеса на самия ремонт или пък да се обажда или да пристига лично в сервиза, за да провели лично как върви ремонта на колата.
Понякога се случва в сметка, предоставена от сервиза, да бъдат включени дейности, които не са направени по време на престоя на автомобила, както и материали, които не са използвани. Например, написано е, че за почистване е използван цял пакет от даден препарат, а всъщност е било нужно минимално количество от него. Затова и клиентът трябва внимателно да прочете предоставената му фактура и да не се притеснява да задава въпроси за всяко нещо, което не му е ясно.
Много важно в случая е да се внимава и при избора на самия сервиз. Преди да се обърнете към него, проучете внимателно услугите, които предлага и цените. Проверете в интернет (това вече става много лесно) за мнения относно качеството на работа в сервиза.
Един от най-често срещаните методи за измама в сервиза е замяната на стари части със същите. Механикът може да заблуди собственика на автомобила (особено, ако той няма технически познания), че някой детайл или агрегат се нуждае от замяна, без това да бъде нужно. И съответно да постави отново стара част, но да я таксува като нова.
Това може да бъде избегнато сравнително лесно. Поискайте да ви бъде показана „дефектната част“. В много случаи дори с просто око може да се разбера дали тя действително е увредена и е трябвало да бъде заменена. Ако не вярвате на очите си, вземете я (тя си е ваша собственост) и я занесете в друг сервиз, където ще я проверят.
Понякога се случва и обратната ситуация – счупен детайл за заменя отновно със счупен. Тогава измамата се откривма по-лесно – просто поискайте да видите новата част, преди тя да бъде поставена в автомобила ви. Ако откриете по нея следи от ремонти или боядисване, не се колебайте да поискате нейната замяна. Или още по-добре – отидете в друг сервиз.
Източник: Automedia