Можете ли да зареждате батерия, без да я изваждате от колата си? Много шофьори се опасяват, че тази практика може да повреди окабеляването, алтернатора, стартера или дори електронния блок за управление. Автомобилен механик разкрива дали си струва да се използва подобен метод.

Традиционно идеалният начин за зареждане на батерията включва изваждане на батерията, почистване и, ако е необходимо, доливане на дестилирана вода, след което зарядното устройство трябва да бъде включено в контакта. Този подход е особено важен през зимата, когато акумулаторът ще бъде подложен на допълнителни натоварвания и трябва да бъде подготвен, за да издължи по-дълго.

Въпреки това, много шофьори, по различни причини, независимо дали става въпрос за липса на време или банален мързел, предпочитат да зареждат акумулатора, оставяйки го на място, без да го свалят.

Струва си да се отбележи, че електрическата система на автомобила остава активна дори след изключване на запалването. Батерията продължава да захранва компоненти като алтернатора, стартера и контролния блок. Например, можете да включите радиото и то ще продължи да работи, въпреки факта, че двигателят не работи.

Нормалното напрежение на напълно заредена батерия 30 минути след спиране на двигателя трябва да бъде около 12,8 V. Ако батерията вече показва признаци на износване, тази стойност може да спадне до 12,2-12,3 V.

Когато двигателят стартира, генераторът започва да работи, поддържайки напрежение около 14,5 V. В съвременните автомобили тази стойност може да варира от 13,7 до 15,3 волта, в зависимост от модела. Електронните системи на машината обикновено са проектирани за напрежения до 14-19 V и като се вземат предвид повишените нужди от електричество, генераторът е длъжен да осигури стабилна и достатъчна мощност за всички устройства.

По този начин свързването на зарядното устройство без първо премахване на клемите не създава големи проблеми. Много зарядни устройства осигуряват напрежение от 14,5 V - подобно на това, генерирано от генератора, но с по-нисък ток (обикновено в диапазона 4-6 A). Ако двигателят е изключен и напрежението на батерията е 12,6 V, зарядното устройство увеличава стойността, възстановявайки заряда.

Автомобилната електроника е напълно подготвена да работи с напрежения до 18-19 и в повечето случаи зареждането на акумулатора няма да доведе до повреда на системата. Все пак може да има изключения.

Съвременните зарядни устройства обикновено са автоматични и имат защита срещу повреда на батерията. Те са доста лесни за свързване и изчакват зареждането да завърши. Професионалните устройства ви позволяват да регулирате както напрежението, така и тока, което може да бъде полезно в някои случаи. Но при максимални настройки на по-стари автомобили могат да възникнат проблеми. Съвременните машини обаче са в състояние да издържат на такива натоварвания без последствия, пише automedia.

Основното правило е да не свързвате зарядното устройство с работещ двигател, за да избегнете възможни проблеми с генератора.

И накрая, някои шофьори твърдят, че зареждането на акумулатора без отстраняване на клемите непременно ще доведе до повреда на електронния блок за управление. Но си струва да се отбележи, че при някои автомобили батерията е разположена под седалката или в багажника, което я прави неудобна. За такива случаи на каросерията са предвидени специални контакти за зареждане, тоест не е необходимо сваляне на акумулатора.

Така че можете да зареждате батерията, без да я изваждате, ако използвате автоматично зарядно устройство или професионално оборудване с подходящи настройки.