Дори и да не сте чували за Бъкминстър Фулър, навярно сте виждали неговата популярна идея за геодезически купол, която е пресъздвана в най-различни форми по света.
Фулър е един от най-изтъкнатите американски учени и философи на 20-и век, като смело може да се каже, че той е бил инженер-конструктор, архитект, изобретател, иноватор, поет, лектор, автор и много други през живота си.
Едно от най-непознатите му изобретения обаче навярно е автомобилът от 1933 г. на име Dymaxion – превозно средство с овална форма, проектирано да изминава 50 километра с 4 литра алкохол като гориво. За времето си този прототип бил революция.
Философията, която стои зад визионерския дизайн на Dymaxion, е устойчивост, технология и дизайн, които поставят в центъра човешкото – нещо, което е актуално и за архитектурата в наши дни, посочва архитектът Норман Фостър.
„Въздействието на Бъки е огромно”, казва Фостър, който е работил с Фулър в продължение на около десетилетие, преди изявеният изобретател да напусне този свят през 1983 г.
Автомобилът Dymaxion е нещо като култ за необичайна смесица от хора – автомобилни ентусиасти, архитекти и природозащитници.
Колата не прилича много на обикновен автомобил, особено съпоставена с огромните возила, произвеждани в САЩ през 1930-те години.
Формата, избрана от Фулър, не е случайна, тъй като не искал да нарича возилото „кола”, защото крайната цел била машината да може да се движи не само по пътищата, но и под вода и по въздух.
Dymaxion разполага с три колела, като вдигателят е поставен в задната част, а купето е достатъчно голямо, за да побере дузина приятели, тръгнали на пикник, например.
Идеята била толкова иновативна, че грабнала вниманието на редица предприемачи през 1930-те години, сред които и Хенри Форд.
Така или иначе обаче, едва три прототипа от този автомобил са произвеждани някога, пише profit.bg.
Причината е голям скандал по време на Световното изложение в Чикаго през 1933 г. Тогава, за да види отблизо нашумялата кола, представител на градската управа се удря без да иска със собствения си автомобил в нея.
Прототипът започва да се търкаля, убивайки водача и наранявайки пътниците, сред които са известен шотландски шпионин и френски министър. Колата на политиците бързо е премахната от мясото на инцидента, така че, когато пристига полицията, вината е хвърлена на прототип номер едно на Dymaxion. Това разкрива книга, посветена на дизайна на Фулър.
Осъзнавайки, че Dymaxion се нуждае от значителни подобрения, преди да се произвежда масово, Фулър измества фокуса си от автомобила към други проекти.
Третият прототип на колата е изработен от скрап и това, което е останало от първия прототип през 1950-те години на миналия век.
Вторият прототип на колата се е смятал за изгубен, докато през 1968 г. бил открит от група студенти по инженерство в Аризона.
Фермeрът, който бил купил колата преди години за крупната сума от един долар, я използвал за кокошарник и бил щастлив да се раздели с нея за сумата от 3 хил. долара.
Последният оцелял оригинален Dymaxion е придобит от казино магната Бил Хара, чиято колекция от екзотични автомобили се превърнала в основната на Национaлния автомобилен музей в Рино, Невада.
Автомобилът е реставриран през годините, като понастоящем изглежда като оригиналната идея на Фулър.
По думите на директора на музея Джаки Фрейди, козметичните дейности по реставрацията са приключени, като се се извършва проучване на маханиката на колата, така че някой ден тя да проработи отново.
Нормън Фостър имал повече късмет със своята версия на Dymaxion, изградена през 2010 г. на база прототип номер две като модел.
„Колата е толкова красив обект, че искам да го притежавам, да го пипна, да осмисля реалността в същия дух, както бих направил със скулптура”, казва той.
Фостър толкова се придържал към дизайна на Фулър, че нарича своето творение четвърто поколение Dymaxion, а не просто реплика на оригинала.
„Всичко в колата е правено или през 1934 г., или е пресъздадено чрез техники и материали, до които Бъки би искал да има достъп през онзи период”, казва той.
В наши дни Dymaxion може би е нишов колекционерски обект, но наследството му е значително, смята Фостър, тъй като е накарало света да започне да търси нови форми на превозни средства на бъдещето.
Очевидно е сравнението с Tesla - най-успешната концепция към днешна дата, като алтернатива на традиционната кола, както и с усилията на Google да създадат автономни превозни средства, става ясно от думите на Фостър.
Това, че Dymaxion е имала три колела, всъщност служи за отправна точка за други подобни проекти за превозни средства, разчитащи не на четири, а на три гуми.
Но най-релевантната концепция на Фулър спрямо днешните представи е устойчивостта в дизайна.
„Бъки беше от онези редки личности, които фундаментално повлияха на начина, по който виждаме света”, казва Фостър.
„Той беше самата същност на моралната съвест, винаги предупреждаващ за крехкостта на планетата и нашата отговорност да я защитим ... Многото му иновации все още изненадват с дързостта на мисленето, стояща зад тях“, добавя той.