Автомобилните производители инвестират милиони в различни системи за подпомагане на водача, но много от собствениците на нови коли не виждат никаква полза от използването им. Това показват данни от допитване на американската аналитична компания J.D.Power сред близо 82 000 души.

Някои асистенти са с по-добро реноме - като тези за следене на сляпата зона, които показват с индикатор, че зад колата има нещо, което в огледалата не се вижда. Харесвани от собствениците са и AI функционалности като "интелигентния" контрол на климатичната инсталация.

В същото време голямата част от собствениците са на мнение, че спокойно биха могли да се справят със ситуациите на пътя и без помощта на различните активни асистенти - за дистанция, спиране, паркиране, смяна на лентата. Даже и най-съвременните системи, които не изискват даже да държите волана докато работят, не са по-популярни - макар най-често да са част от скъпи допълнителни пакети, става ясно от допитването на J.D.Power.

Това съвпада и с друго изследване, което на база застрахователни данни не открива ясна връзка между внедряването на високотехнологични асистиращи системи в колите и увеличаване на случаите, в които рисковата ситуация не се е превърнала в ПТП.

Особено тежки критики отнасят други отново свързани със сензори, софтуер и допълнителни разходи функционалности като лицево разпознаване, биометричен достъп или контрол с жестове. С тях са докладвани над 43 проблема средно на 100 превозни средства, но освен това собствениците са на мнение, че говорим за решения на несъществуващ проблем.

Друга излишна екстра в много нови коли е допълнителният мултимедиен екран пред предната пътническа седалка. Както отбелязват авторите на проучването, фактор за ниския резултат е, че в САЩ само 10 на сто от превозните средства са с пътник до шофьора всекидневно, пише money.bg. Освен това, с втория (или понякога даже трети) екран се утежнява и процеса по първоначално запознаване на собственика с infotainment системата.

Така Tesla, които традиционно са получавали висока оценка за технологичните функционалности в автомобилите си (и са особено характерни със склонността да представят почти всички контроли във виртуална форма), се смъкват надолу в класацията - клиентската им база вече е отвъд по-техничарски ориентираните потребители.

Hyundai и Kia са на първите две места по иновации, като за лидера това е пета поредна година на първо място.