Пет години без сериозни нарушения на пътя да бъде максималният срок за изчистване на досието на шофьора, така че той да се връща на базовата цена на "Гражданска отговорност".
Това е едно от предложенията на Асоциацията на българските застрахователи по системата "бонус-малус", пусната за обществено обсъждане от Комисията за финансов надзор.
От КФН са предложили два варианта на "бонус-малус". Според първия, ако човек достигне най-рисковия 15-ти клас на шофиране ще трябва да кара без нарушения 9 години, за да се върне на базовите тарифи, а при втория вариант ще са му нужни 12 години.
Според бранша тези срокове са твърде дълги, и ако не става въпрос за престъпление на пътя като например сгазен човек след употреба на алкохол, 5 години са достатъчни за изчистване на досието.
Правиш ПТП – веднъж си с акт и глоба. Втори път – скъпа "Гражданска"
Според застрахователите по-добър е вариантът на "бонус-малус" с 20 рискови класа тъй като при него цената на полицата за нарушителите на пътя се вдига по-плавно. При предложената от КФН система "бонус-малус" към всяка полица ще се записват имената на хората, които ще карат автомобила. Така цената ще се определя от рисковия клас на шофьора с най-много нарушения.
От АБЗ предлагат името на един човек да може да се добавя или маха от полицата само веднъж в годината, за да не може да се заобикаля системата "бонус-малус".
Базовите тарифи на застрахователите ще продължат да се определят както и досега в зависимост от причинените катастрофи, възрастта на водача, мощността на колата и в кой град е регистрирана. А рисковият клас според "бонус-малус" ще зависи от по-сериозните нарушения на пътя, като най-лекото от тях е превишение на скоростта с 21-30 км.ч.
В предложената система "бонус-малус" катастрофи с двустранен протокол между шофьорите, заведени леки щети за одраскан калник или удар на паркинг няма да влияят на цената. Според АБЗ обаче и изплатените от застрахователите щети трябва да влязат в "бонус-малус".
Бонус-малус – гаф-ус! "Гражданската отговорност" е ли е гражданска съвест?
Сега при сключване на полицата всяка компания проверява дали е изплащала обезщетение на съответния шофьор. Но няма данни дали шофьорът е получавал обезщетение от друг застраховател. Желанието на бранша е през следващите години да има обща база данни за всички щети, което ще позволи те да влияят на цената.
80% от шофьорите ще плащат по-евтина "Гражданска" след стартиране на "бонус-малус", сочат още данните на АБЗ. Само около 0,6% от водачите, или около 21 хил. души ще достигнат до максималната цена на полицата от 400% завишение.
Цената на "Гражданска отговорност" и в момента върви надолу. През юни средната цена е била 281,27 лв., а през ноември – 278,51 лв., сочат данните на АБЗ. След стартиране на "бонус-малус" изрядните шофьори може да получат отстъпка и от "Каско", защото застрахователите ще се конкурират за тях като клиенти.