През по-голямата част от автомобилната история тъкмо Европа е била континентът, на който останалият свят е завиждал за колите му. В края на краищата именно Старият континент даде на света Mercedes и Citroen, Ferrari и Rolls-Royce, BMW и Alfa Romeo, Bugatti и Jaguar. Както и стотици други по-малки имена, грижещи се всеки автомобилен вкус на европейците да бъде задоволен.
Всички големи пазари в Европа - от Великобритания до Испания - регистрират истински бум в продажбите на употребявани автомобили през миналата и тази година: ясен знак, че напомпаните от изискванията на Брюксел цени на новите са по джоба на все по-малко хора
В последните години обаче ситуацията започна да се променя, а в следващите 4 ще се измени драматично. Континентът, който имаше най-голям избор от автомобили, ще има най-ограничен - естествена последица от политиката за намаляване на емисиите и за повишаване на безопасността на автомобилите. И двете цели заслужават само адмирации, разбира се.
Но е съмнително доколко ще бъдат постигнати на практика, защото постоянно растящите цени на новите коли в Европа тласкат все повече хора към втората употреба - не само в България, но и в Испания (70% ръст на вторичния пазар през 2020), във Франция, дори в Германия.
Ето 5 модела, които биха се радвали на интерес в България, но не се предлагат у нас - било заради екологията, било заради стандартите за безопасност, било по икономически причини.
Японският всъдеход, който отдавна вече се радва на култов статут в определени среди, най-после получи ново поколение. То се отказва от стария 5.7-литров V8 и го заменя с V6, но това не е повод за страдание, тъй като мощността всъщност скача от 381 на цели 415 конски сили. Въртящият момент е до 650 Нютонметра.
Възродената френска икона е всъщност "най-българската" спортна кола на пазара в момента - и то не само заради спомените от "Булгаррено" и рали подвизите на Илия Чубриков.
За съжаление френската компания реши да не предлага официално автомобила на българския пазар. Вероятно има икономически основания, защото лансирането на нов модел - а и на цяла отделна марка - е свързано със солидни разходи за дилърите.
Най-продаваният автомобил в Северна Америка през повечето от последните 50 години. Присъствието на подобна грамада по тесните улички на централна София би било абсурдно, разбира се. Но извън големите градове е трудно да се устои на чисто американския чар на тази машина. Както и на цената й.
Seltos е разположен в гамата над познатия ни Stonic, но под бестселъра Sportage, и като размери е най-близък до предлагания и у нас модел Niro.
Само че е забележимо по-евтин. В Русия например базовият Seltos, с 1.6-литров бензинов мотор с атмосферно пълнене и със 123 коня максимална мощност, започва от 14 590 евро.
Вероятно сте мяркали понятието "кей кар". То е американизирано съкращение от японското "кейджидоша", лек автомобил, и се отнася до най-малката автомобилна категория в Япония. Колите в нея трябва да покриват строги изисквания за максимална дължина, ширина и обем на двигателя, за да ползват значителни данъчни отстъпки. Това роди много особен тип автомобили - къси и тесни, но високи, за да имат вътрешно пространство, и с миниатюрни турбинирани двигатели.