1 441 248 автомобила вече имат залепени екостикери с чип, което е около 50% от близо 3-те милиона, които подлежат на технически преглед според данни на "Автомобилна администрация" към 31 декември 2021 г.
Ден по-късно - от 1 януари 2022 г., влезе в сила законовата възможност кметовете на градовете у нас да определят зони, в които не се допускат цапащи коли, когато има замърсяване на въздуха над нормите.
На практика обаче нито една българска община още не е въвела тези зони, а вече се заговори и за премахването им, макар близо 1500-те пункта за технически прегледи у нас да са инвестирали в устройства за четене на чипа, което е възможност и за електронна диагностика. Така при преглед субективният фактор може да бъде намален.
Екостикер пуска и спира колите при мръсен въздух в градовете. 1,5 млн. вече го имат
Вече е започнало и свързване на средствата за измерване в техническите пунктове с информационната система на ДАИ, но обудсманът Диана Ковачева вижда проблем, че екостикерите не обхващат камионите, а те често влизали в центровете на градовете. Друг неин аргумент е оскъпяването на техническия преглед.
Според нея екостикерите пряко не влияят и на по-голямата чистота на атмосферния въздух, доколкото всъщност замърсителите са други, настоя тя.
Ковачева цитира резултатите от изследване за чистотата на въздуха в София на Националния институт по метеорология и хидрология, извършено по поръчка на Столичната община през 2020 г., в което пътният трафик заема едва пето място с дял от 9% от големите замърсители.
Това е причината и да изразява съмнение, че с ограничаването на достъпа на по-стари автомобили в определени райони на градовете, ще се постигне по-голяма чистота на въздуха.
Омбудсманът напомня, че наредбата, с която са въведени екостикерите, не дава отговор на въпроса в каква категория попадат автомобилите с допълнително монтирани газови уредби, а камионите и автобусите са изключени от концепцията за екологични категории.
Според Ковачева, когато говорим за въвеждането на мерки за чистота на въздуха, трябва да насочим усилията към решаване на проблема с отоплението с твърди горива и автомобилни гуми.
Омбудсманът казва, че в началото на седмицата е провела среща по темата с министъра на транспорта Николай Събев и се надява, че въпросът за отпадане на екостикерите за автомобилите ще бъде решен в полза на гражданите.
Въпреки това обаче, собствениците на автомобили, които вече са платили за поставянето им по време на годишния технически преглед, най-вероятно няма да получат парите си обратно.
Васил 19:33, 14.01.2022
Време беше да се осъзнаете че колите са съвсем малък процент от замърсителите в България. Преди тях има много много други превозни средства и фабрики и какво ли не щеш още. Така че беще голяма грешка да се започне от леките коли
Филибелия 18:52, 14.01.2022
Бих се изненадаш, ако държавата има опция да връща неправилно надвзети пари. Гладни кьо'пеци.
Георги 17:25, 14.01.2022
Самолетите впръскват директно в облаците изгорелите си газове,за тях никой никъде по света не говори,стикерите каквито и да са няма да помогнат,пълнят някой джоб.Бай Иван на село защо му е стикер,он не оди до градо?
Bai Kolio 13:44, 14.01.2022
На практика обаче нито една българска община още не е въвела тези зони, САМО МИСИРКИТЕ (журналисти)лаят
Хмм 18:26, 13.01.2022
От миналата година се чудя.. защо просто не се използват съществуващите камери за ГО и бгтол да взимат марка модел двигател по регистрацията и по данните да си изчисляват автоматично еко категорията? На кого му бяха нужни тези стикери
Сто
Един депутат от БСП направи милиони от тяхното печатане