Едва ли има някой, който познава зимните неволи на шофьорите по-добре от службите за пътна помощ. Руското сп. "За Рульом" събира мненията на експерти от мобилното приложение за пътна помощ МЭТР кои са най-често срещаните проблеми в студовете и препоръките им как да бъдат избегнати.
Както може да се очаква, най-големи главоболия през зимата създава отказът на двигателя да стартира. Причина за това могат да бъдат проблеми по запалването, горивната система и стартера, но най-често е изтощеният акумулатор. Решението е само едно - пълна диагностика преди настъпването на зимата и своевременно отстраняване на неизправностите.
В условията на мразовитата руска зима специалистите препоръчват също допълнителна топлоизолация на двигателния отсек и акумулатора и монтаж на подгряващо устройство. Те мерки не само улесняват стартирането, а повишават комфорта в салона.
Замръзналите врати, стъкла и чистачки са друга неволя, която тормози водачите през зимата. Опитите за поникване в салона със сила могат да успеят, но има сериозен риск уплътненията да се издържат на атаката. По-голям шанс са отваряне имат вратите от подветрената страна на колата или капака на багажникът при хечбековете и комбитата. Най-добре е обаче да се действа превантивно и гумените уплътнения да се обработват периодично със силикон.
Най-често проблемът със замръзналите чистачки се решава с вдигането им, макар че така привличат интереса на вандали и крадци. В противен случай решението е само едно - трябва да се изчака обдухването на предното стъкло да си свърши работата и да освободи чистачките от ледения плен.
Често дори при включена вентилация мътната пелена от запотяване по стъклата остава. Основните причини за това могат да са запушен салонен филтър или нечистотии и сняг във въздухозаборната кутия на парното пред ветроупорното стъкло. Почистването на леда, снега, листата и всичко, което се е събрало там, обикновено решава проблема.
Полезно е през зимата климатикът да се пуска от време на време. Това защитава уплътненията от изсъхване, а климатичната система - от загуба на налягане.
Не е добра идея след пътуване да се дърпа ръчната спирачка, тъй като накладките могат да замръзнат и да блокират колелото. В най-големите студове е полезно колата да се оставя на скорост, а ако е паркирана под наклон, някоя от предните гуми да бъде опряна в бордюра.
Това не значи, че ръчната спирачка не бива да се ползва през зимата. Напротив - за да не клеяса, тя трябва да се дърпа от време на време. Ако някое от колелата е замръзнало, не се опитвайте да го освободите с потегляне или буксуване, а изчакайте ледът да се разтопи.
Понякога през зимата се налага колата да бъде паркирана в дълбок сняг, тъй като други варианти просто няма, след което в колелата или волана се появяват вибрации, странни шумове и "биене". Това означава, че снегът първо се е разтопил върху най-нагретите части, след което отново е замръзнал, образувайки дисбалансиращо тегло. Решението в такъв случай също е само едно - автомивка с водоструйка, която да отстрани ледените полипи.