Предполага се, че Хонда и Нисан са провели проучвателни разговори за потенциално сливане, което да им помогне да се конкурират с производителите на електрически превозни средства (EV), особено в Китай.

Дискусиите са в начален етап и няма гаранция, че сделката ще бъде договорена, разбира BBC News.

През март двамата японски производители на автомобили се споразумяха да проучат стратегическо партньорство за електромобили.

Фирмите казаха в изявление: "Както беше обявено през март тази година, Хонда и Нисан проучват различни възможности за бъдещо сътрудничество, използвайки взаимно силните си страни."

Те не отрекоха историята, която беше съобщена за първи път от японския бизнес вестник Nikkei, но казаха, че това "не е нещо, което е обявено от двете компании".

„Ако има някакви актуализации, ще информираме нашите заинтересовани страни в подходящия момент“, добавиха те.

Очаква се двете компании да потвърдят официално, че са провели преговорите още следващата седмица, според японския телевизионен канал TBS.

Нисан отказа да коментира доклада на Bloomberg, че Foxconn се е обърнал към него за това, че производителят на iPhone придобива контролен дял в автомобилната фирма. Foxconn не отговори веднага на искане на BBC за коментар.

Потенциално сливане между производителите на автомобили номер две и номер три в Япония може да бъде сложно поради няколко причини.

Всяка сделка вероятно ще бъде подложена на интензивен политически контрол в Япония, тъй като може да доведе до големи съкращения на работни места. Освен това Нисан вероятно ще бъде изправен пред разпускане на съюза си с френския производител на автомобили Renault.

Хонда и Нисан се споразумяха през март да си сътрудничат в бизнеса си с електромобили, а през август задълбочиха връзките си, като се споразумяха да работят заедно върху батерии и други технологии.

През август двете компании също обявиха споразумение с Mitsubishi Motors за обсъждане на интелекта и електрификацията.

Nikkei също съобщи, че Нисан и Хонда може евентуално да въведат Mitsubishi във всяко потенциално партньорство. Нисан е най-големият акционер на Mitsubishi.

Акциите на Нисан поскъпнаха с повече от 23% в Токио в сряда. Акциите на Хонда паднаха с около 3%, докато тези на Mitsubishi скочиха с почти 20%.

Разговорите идват, тъй като много автомобилни марки се борят с нарастващата конкуренция, тъй като индустрията преминава от бензинови и дизелови автомобили към електрически, като производството в Китай процъфтява.

„Мисълта, че някои от тези по-малки играчи могат да оцелеят и процъфтяват, става все по-голямо предизвикателство, особено когато добавите сложността на всички допълнителни китайски производители, които навлязоха и се конкурират доста силно“, каза анализаторът на Edmunds Джесика Колдуел.

„Просто е необходимо да оцелееш, не само да оцелееш, но и просто да си позволиш бъдещето.“

Хонда и Нисан губят пазарен дял в Китай, който представлява почти 70% от глобалните продажби на EV през ноември.

Двете марки са комбинирали глобални продажби от 7,4 милиона автомобила през 2023 г., но се борят да се конкурират с по-евтини производители на електромобили като BYD, чиито тримесечни приходи скочиха, побеждавайки тези на Tesla за първи път през октомври.

Йеспер Кол от японския оператор на платформа за онлайн търговия Monex Group постави под въпрос дали сливането може да направи компаниите по-конкурентоспособни.

„Това наистина ли е просто пренареждане на шезлонгите на Титаник в смисъл, че нито Хонда, нито Нисан наистина имат продукти или технологии, които глобалните потребители искат?“

„От тази гледна точка, това е хубаво спасяване, но не създава нов национален шампион.“