Горещата вълна в България и на Балканите от седмици насам превръща качването в кола в истинско изпитание. Но има японска техника, която върши чудеса при охлаждане.

Гаранция, случвало ви се е безброй пъти: отивате да вземете колата, която сте оставили на открито по време на адски пек, и установявате, че температурата в купето далеч надвишава 45 градуса. Като бонус - и седалката, и воланът са напечени до невъзможност да ги докоснете. Спешно сваляте прозорците, отдръпвате леко гърба си от облегалката, за да не се изгорите, и чакате климатикът или климатроникът да ви дадат живителни сили. Но не, не всичко е толкова бързо, колкото бихте искали.

Има няколко начина да избегнете тази ситуация, за които сме писали многократно – паркиране на сянка, така че да я използвате максимално със завъртането на слънцето, оставяне прозорците отворени с по 5  сантиметра, използване на сенници или цяло покривало. Последното е отличен вариант, както показа проучване от 2022 година. Тестът трае 60 минути при 25 градуса температура навън. Кола без никаква защита се нагрява през това време до 43 градуса, а пластмасовите елементи до цели 77! Покрит, автомобилът вдига градусите, но съответно до 32 и 38!

Първо, сега жегите са доста по-големи, като тези 25 градуса изглеждат направо хлад. Второ, цитираните методи са трудно приложими в големия град за хора без гараж. Или пък на почивка. Знае се, че не е добре да надувате климатик, а да проветрите първо, като отворите вратите, за да излезе горещият въздух. Това също е доста бавно, макар и доказано ефективно.

Но идва невероятна помощ  от Япония! Преди няколко години тамошен учител разработва прост, но феноменален трик на вентилатора. В какво се състои? Спускате до долу прозореца до мястото на пътника отпред. Останалите са плътно вдигнати. Отивате до шофьорската врата и започвате енергично да я отваряте и затваряте! Така около пет пъти. Резултатът е смайващ!

Създава се засмукващ ефект, така че горещият въздух се изтласква всеки път, когато отворим бързо вратата си. Докато свежият въздух, който влиза през прозореца на пътника, заема неговото място (при 35 градуса тези дни не е топ свеж, но два пъти по по-добре от над 70 вътре). Този трик ви позволява да намалите температурата на колата с около 10 градуса за приблизително 20 секунди. Толкова са ви необходими, за да спуснете прозорец и да отворите вратата си пет пъти. Така че си струва да го приложите на практика, пише automedia.bg.

След като влезете вътре и потеглите, можете да пуснете климатик при напълно затворени прозорци, за да охладите купето възможно най-скоро. И няма да навреди, ако включите рециркулацията на въздуха през първите няколко минути. Така климатичната система ще вземе същия този въздух, който вече е поизстуден, за да го охлади още повече.