Зареждане с грешното гориво принципно има негативни последици. Най-малката от тях е двигателят да спре. При модерните дизелови автомобили чувствителната инжекционна система може да претърпи скъпо увреждане.
Принципното правило е: в момента, в който откриете грешката, спрете зареждането. След това не палете двигателя и изключете от контакт. При някои модерни автомобили при отваряне на шофьорската врата или най-късно при подаване на контакт се активира чувствителната бензинова помпа.
Ако заредите с грешното гориво, прочетете в упътването за експлоатация какви конкретни стъпки трябва да бъдат предприети с вашия автомобил.
В следващите редове ще разберете кога резервоарът трябва да се изпомпа и кога е достатъчно внимателно шофиране.
Бензин E10 (А95) вместо бензин E5 (А98)?
Този въпрос получава лесен отговор, ако автомобилът може да използва Е10. Въпреки това дори едно зареждане с Е10 може да доведе до повреди. В случай на зареждане с Е10 прочетете съветите на производителя.
Според преценката на експерти на германската асоциация на автомобилните клубове ADAC е достатъчно резервоарът да бъде зареден незабавно с беден на етанол бензин (най-добре Super Plus), за да се смесят двете горива и нивото на етанол да спадне под критичното. Ако резервоарът е зареден догоре с Е10, помага само изпомпване.
Бензин вместо дизел?
Ако не сте включили двигателя или запалването, принципно е достатъчно изпомпването на сместа от бензин и дизел от резервоара. Ако двигателят е работил, може да се наложи смяна на цялостната инжекционна система заедно с помпата за високо налягане, дюзите, горивопроводите и резервоара, а това може да струва хиляди левове.
Ремонтът е неизбежен, ако в горивната система са се образували стружки. Това се дължи на части от помпата за високо налягане, които не са смазвани от мазителния слой в дизеловото гориво, а са промити от бензина. В чести случаи помпата просто спира да работи. Затова и наливането на бензин в дизела за зимата не е валидно правило в днешно време.
Ако автомобилът е по-стар (с предкамерно смесване, а не с директно впръскване), няколко литра бензин в един резервоар с дизел не могат да навредят.
Дизел вместо бензин?
Дори при малко заредено количество не включвайте в никакъв случай двигателя. Ако забележите грешката по време на движение, спрете при първа възможност и изключете двигателя. Ако не откриете съвети в упътването за употреба, свържете се със сервиза. В зависимост от двигателя и количеството неправилно гориво може да продължите да карате предпазливо и да допълните правилното гориво, или да изпомпате резервоара. Не са изключени повреди в инжекционната и изпускателната система.
AdBlue в дизеловия резервоар?
Наливането на дизел в резервоара за AdBlue е почти невъзможно, тъй като в малката гърловина (19,75 см в диаметър) не влиза нормалният пистолет (дизел 25 мм, бензин 21 мм диаметър) или обичайните тръби на резервните туби.
Зареждането на AdBlue в дизеловия резервоар обаче е лесно в автомобили без защита срещу грешно зареждане – например при зареждане от туба с 5 или 10 литра и проста фуния. Независимо от начина, изливането на AdBlue в нормалния резервоар може да бъде толкова скъпо, колкото зареждането с бензин.
Ако ключът в стартера не бъде превъртян, е достатъчно добро почистване на резервоара. Ако двигателят бъде включен, AdBlue може да попадне в чувствителната инжекционна система. То действа агресивно на тръбите и маркучите и това може да доведе до скъпи повреди. Освен изпразването на резервоара трябва да бъдат подменени и горивните помпи, тръби и филтри. Същото важи и за дюзите.
За съжаление малко производители предпазват клиентите си от грешно зареждане чрез защита в тръбата срещу грешния пистолет. Според ADAC само някои дизелови модели на Audi, BMW, Ford, LandRover, Peugeot и VW не позволяват зареждане с бензин. Също така в някои дизелови модели лесно може да бъде налят бензин. Объркването нараства, когато някои петролни фирми облъчват клиентите си с маркетингови наименования като Excellium, MaxxMotion, Supreme, Ultimate или V-Power.
Източник: Automedia