Бури удариха части на България, а валежите наводниха някои от пътищата в страната – дори и в градовете. Това постави в реална опасност шофьорите, защото съществува реален шанс колите им да се повредят при преминаване през водните препятствия по булеварди и улици.
Наводнените участъци изглеждат често като обикновени локви, но всъщност крият сериозен риск – т.нар. воден удар. Това е явление, при което вода попада в цилиндрите на двигателя. Тъй като течността не може да се компресира, в момента на запалването буталото се сблъсква с непреодолимо съпротивление. Резултатът – сериозни щети по двигателя: изкривени или счупени биели, повредени бутала, дори пълно унищожаване на мотора.
Освен двигателя, при по-дълбоко потапяне под вода са застрашени електрическите системи и бордовата електроника на автомобила. Повредата в блок за управление, датчици или кабелни връзки може да доведе до отказ на ключови системи, включително ABS, въздушни възглавници или цялостната запалителна система.
Какво да правим, ако колата попадне във вода?
-Ако водата е по-дълбока от праговете – по-добре не рискувайте да преминавате.
-Ако вече сте навлезли, движете се бавно и равномерно, без рязко подаване на газ. Това намалява риска водата да бъде засмукана през въздушния филтър.
-Ако автомобилът загасне в наводнен участък, не опитвайте да го стартирате повторно – това може да доведе до воден удар. По-добре е колата да бъде изтеглена до сервиз.
В повечето случаи ремонтът е скъп и сложен. Необходим е цялостен демонтаж на двигателя, проверка и подмяна на изкривени части. Понякога разходът може да надвиши стойността на автомобила. При по-леко засмукване на вода се налага разглобяване, подсушаване и смяна на масла и филтри, но ако щетите са тежки – единственото решение е смяна на двигателя.
Специалистите съветват шофьорите да подхождат с изключително внимание при валежи и да избягват наводнени улици и булеварди, дори това да означава по-дълъг път. По този начин може да се спестят хиляди левове щети и рискът от блокиране на автомобила в опасна ситуация.
Снимката е илюстративна