Каучукът по природа е бял – тогава защо автомобилните гуми са черни? Според японска компания, това не винаги е било така. В миналото гумите са били бели, но добавянето на въглеродна сажда вече е стандартна практика, защото значително подобрява издръжливостта.
Въглеродната сажда е почти чист въглерод – около 97%. Тя се произвежда при непълно изгаряне на петролни продукти при контролирани условия, когато няма достатъчно кислород за пълно изгаряне (което обикновено създава вода и въглероден диоксид). Полученият материал представлява черен прах или малки черни гранули, които се добавят не само към гуми, но и към каучук, пластмаси и мастила за печат.
Според Международната асоциация за въглеродна сажда, годишно се произвеждат около 8,1 милиона метрични тона от този материал.
Добавянето на въглеродна сажда прави гумите по-устойчиви на топлина и износване и ги прави по-здрави като цяло. Освен това този материал защитава гумите от ултравиолетови лъчи и озон, които биха могли допълнително да ги разрушат. С две думи – въглеродната сажда удължава живота на гумата.
Според Goodyear Motors, гуми без въглеродна сажда е малко вероятно да издържат повече от 5000 мили, което би принудило повечето шофьори да ги сменят веднъж или два пъти годишно.
Още едно предимство е, че саждата прави каучуковите смеси по-електропроводими. Така се осигурява път за отвеждане на натрупан статичен заряд, който в противен случай може да предизвика токов удар.
И не на последно място – естетиката: черните гуми прикриват по-добре замърсявания и обезцветяване, което ги прави по-лесни за поддръжка и визуално по-чисти.
Интересно е, че гуми не винаги са били нито черни, нито от каучук. Според списанието Road & Track, първите гуми са били дървени колела, обвити в железни ленти. Докато това е било достатъчно за каруците от XIX век, моторните превозни средства на XX век изисквали нещо по-устойчиво.
Някои ранни опити, като гумената тръба на Робърт Томсън, обвита в кожа, не се наложили дългосрочно. Но през 1888 г. Джон Бойд Дънлоп патентова първата пневматична гума, която и до днес е в основата на съвременния стандарт.
Превод: GlasNews.bg