Допреди няколко години дизелът беше символ на практичност - икономичен, издръжлив и с добро сцепление. Особено в Европа - на континент, където горивото е скъпо и данъците се изчислят спрямо емисиите. Дори и там обаче, в наши дни дизеловите автомобили бързо губят популярност. Защо се случва това? И наистина ли дизелът се превръща в анахронизъм?

Спадът в популярността на дизела в цифри

През 2015 дизеловите автомобили заемат повече от 50% от европейския пазар. През 2024 техният дял вече е по-малко от 14%. В някои държави, като Норвегия, дялът на дизелите сред новите автомобили е спаднал до по-малко от 5%.

Защо дизелът вече не е на мода?

Скандалът с фалшифициране на емисии (Дизелгейт) - през 2015 избухна шумен скандал около Volkswagen, който създаде програми, които подценяват реалните емисии. Този скандал предизвика лавина от разследвания, глоби и... забрани за дизелово гориво в градовете.

Екологичните стандарти стават все по-строги - Евро-6, Евро-7 - тези разпоредби изискват автомобилните производители да имат толкова ниски емисии, че дизеловите двигатели просто да станат твърде скъпи за разработване и производство. И за да се съобразите със стандартите, трябва да инсталирате скъпи DPF филтри, AdBlue системи, което усложнява конструкцията.

Забрана на дизела в големите градове - в Париж, Брюксел, Берлин и Мадрид има или се планират ограничения за влизане на дизелови автомобили, особено тези, които не отговарят на стандартите Евро-6. Някои градове планират да забранят напълно дизела до 2030 година.

Нарастващата популярност на хибридите и електрическите превозни средства - хибридите не изискват зареждане, но вече дават възможност за спестяване на гориво. Електрическите автомобили са освободени от много данъци и имат „зелена“ репутация. При тези условия дизелът започва да губи.

Предимствата на дизела все още са налице

Ефективност: дизелът консумира по-малко гориво, особено на магистралата.

Сцепление с ниски обороти: удобно за големи превозни средства, микробуси, SUV, пише automedia.

Ресурс на двигателя: много дизели изминават повече от 400 000 км без основен ремонт.

Недостатъци на дизела:

• Сложен дизайн: турбини, филтри за твърди частици, система AdBlue.

• По-скъпи ремонти и обслужване.

• По-бавно достигане на работна температура.

• Ограничения в градовете.

За покупката на дизел:

• Ако шофирате много и главно по магистралите;

• Ако имате нужда от кола с двигател с висок въртящ момент за теглене или товари;

• Ако дизелът има пълна сервизна история и отговаря на Eвро 6.

Против покупката на дизел: 

• Ако живеете в голям град с еко-забрана;

• Ако не искате да се занимавате с филтри, DPF, EGR;

• Ако планирате да препродадете колата след 2-3 години.

Дизелът не умира - той променя нишата си. Сега това е избор за тези, които шофират много и знаят как да се грижат за автомобилите. А бъдещето принадлежи на електрификацията, особено в Европа.