Допреди няколко години дизелът беше символ на практичност - икономичен, издръжлив и с добро сцепление. Особено в Европа - на континент, където горивото е скъпо и данъците се изчислят спрямо емисиите. Дори и там обаче, в наши дни дизеловите автомобили бързо губят популярност. Защо се случва това? И наистина ли дизелът се превръща в анахронизъм?
Спадът в популярността на дизела в цифри
През 2015 дизеловите автомобили заемат повече от 50% от европейския пазар. През 2024 техният дял вече е по-малко от 14%. В някои държави, като Норвегия, дялът на дизелите сред новите автомобили е спаднал до по-малко от 5%.
Защо дизелът вече не е на мода?
Скандалът с фалшифициране на емисии (Дизелгейт) - през 2015 избухна шумен скандал около Volkswagen, който създаде програми, които подценяват реалните емисии. Този скандал предизвика лавина от разследвания, глоби и... забрани за дизелово гориво в градовете.
Екологичните стандарти стават все по-строги - Евро-6, Евро-7 - тези разпоредби изискват автомобилните производители да имат толкова ниски емисии, че дизеловите двигатели просто да станат твърде скъпи за разработване и производство. И за да се съобразите със стандартите, трябва да инсталирате скъпи DPF филтри, AdBlue системи, което усложнява конструкцията.
Забрана на дизела в големите градове - в Париж, Брюксел, Берлин и Мадрид има или се планират ограничения за влизане на дизелови автомобили, особено тези, които не отговарят на стандартите Евро-6. Някои градове планират да забранят напълно дизела до 2030 година.
Нарастващата популярност на хибридите и електрическите превозни средства - хибридите не изискват зареждане, но вече дават възможност за спестяване на гориво. Електрическите автомобили са освободени от много данъци и имат „зелена“ репутация. При тези условия дизелът започва да губи.
Предимствата на дизела все още са налице
Ефективност: дизелът консумира по-малко гориво, особено на магистралата.
Сцепление с ниски обороти: удобно за големи превозни средства, микробуси, SUV, пише automedia.
Ресурс на двигателя: много дизели изминават повече от 400 000 км без основен ремонт.
Недостатъци на дизела:
• Сложен дизайн: турбини, филтри за твърди частици, система AdBlue.
• По-скъпи ремонти и обслужване.
• По-бавно достигане на работна температура.
• Ограничения в градовете.
За покупката на дизел:
• Ако шофирате много и главно по магистралите;
• Ако имате нужда от кола с двигател с висок въртящ момент за теглене или товари;
• Ако дизелът има пълна сервизна история и отговаря на Eвро 6.
Против покупката на дизел:
• Ако живеете в голям град с еко-забрана;
• Ако не искате да се занимавате с филтри, DPF, EGR;
• Ако планирате да препродадете колата след 2-3 години.
Дизелът не умира - той променя нишата си. Сега това е избор за тези, които шофират много и знаят как да се грижат за автомобилите. А бъдещето принадлежи на електрификацията, особено в Европа.
Прочетете още
- 17:17 3 загинали при тежката катастрофа край Елин Пелин СНИМКИ
- 15:00 Площад "Гарибалди" в София – частица Италия в сърцето на българската столица
- 18:00 Питбул нападна домашно куче в Димитровград - собственикът неизвестен, институциите безсилни
- 13:00 Три зодии, чийто живот ще се промени на 180 градуса до края на юли
пй 14:29, 26.07.2025
идиотска статия еко лъжи на скапаната европа