В света на по-старите автомобили, преди ерата на сложната електроника и мигновеното запалване, съществуваше един малък, но важен трик, който можеше да спести главоболия и дори повреди: да не палите колата веднага, след като подадете контакт. За разлика от модерните превозни средства, които са проектирани да стартират моментално, по-възрастните автомобили имат нужда от няколко секунди, за да "събудят" своите системи.

Основната причина за тази кратка пауза е горивната помпа. При повечето по-стари бензинови автомобили (особено тези с инжекцион, но преди директното впръскване), когато завъртите ключа до позиция "контакт" (но преди "старт"), вие чувате леко жужене или бръмчене. Този звук е горивната помпа, която започва да работи. Нейната задача е да изгради достатъчно налягане в горивната система и да изпрати гориво до двигателя. Този процес се нарича "прайминг" (priming).

Ако завъртите ключа директно на "старт" без тази кратка пауза, двигателят може да получи недостатъчно гориво в първите моменти. Това води до по-трудно запалване, удължено въртене на стартера и излишно натоварване на акумулатора. В дългосрочен план може дори да съкрати живота на горивната помпа.

Освен горивната помпа, няколко секунди пауза позволяват и на бордовата електроника да се "зареди" и да извърши самодиагностика. При по-старите автомобили тези процеси не са толкова светкавични, колкото при днешните. Контролните лампички на таблото, които светват при подаване на контакт и угасват една по една, са индикатор за този процес. Изчакването им да угаснат показва, че основните системи са готови за работа. Това гарантира, че двигателят ще стартира с правилните настройки и няма да има смущения от несинхронизирани сензори или модули.

При някои по-стари дизелови автомобили тази пауза е още по-критична заради подгревните свещи. При подаване на контакт, подгревните свещи се активират, за да загреят горивните камери и да осигурят по-лесно запалване на дизеловото гориво, особено при ниски температури. Обикновено на таблото светва индикатор (спирала), който угасва, когато свещите са готови. Стартирането на двигателя преди този индикатор да угасне може да доведе до трудно палене, неравномерна работа на двигателя и излишно натоварване на стартера, пише automedia.

Така че, ако притежавате по-стар автомобил и искате да се грижите добре за него, опитайте този прост трик: когато подадете контакт, изчакайте 2-3 секунди, докато чуете как горивната помпа приключи своя цикъл и/или контролните лампички на таблото угаснат. Това не само ще улесни запалването, но и ще удължи живота на важни компоненти. Това е малък навик от миналото, който все още има голяма полза днес.