Чували ли сте как спирачките ви скърцат? Причините могат да бъдат няколко.

При всяко спиране неподвижната част на спирачките се притискат чрез накладките към спирачния диск (или барабан). Когато тези две части не влязат в чист контакт една с друга, може да се получат вибрации, възприемани като скърцане. При особено спортно настроените спирачки такива звуци са нормални. Но при останалите трябва да се намери причината за нежеланото свирене, за да се изключи неизправност, която застрашава безопасността. 

Между другото: износените накладки не свирят. При тях се чува по-приглушен звук, например като от влачене. Ето и седемте най-чести причини за скърцащите спирачки:

1. Спирачен прах или замърсяване на накладките

Когато прах от накладките, листа или друга мръсотия попадне върху накладките, те могат да започнат да свирят. До събирането на прах и мръсотия се стига при автомобили, които дълго време не се използват. В този случай шумът би трябвало да изчезне бързо, след като няколко пъти натиснете леко спирачките. Така те се чистят сами.

2. Ръжда по дисковете

Когато автомобилът е стоял дълго време, освен прахът и мръсотията причина за скърцащите спирачки може да бъде и ръждата. А защо няма изцяло неръждаеми спирачни дискове? Защитата от корозия и доброто спирачно действие се изключват от само себе си. Неръждаем стоманен диск ще изглежда добре, но ще бъде крехък и чуплив при високо натоварване.

Ако спирачките се натискат често, търкането на накладките в диска ги почиства само. Може да използвате и течност за почистване на спирачки, която ще отстрани скърцането.

Важно: ако дискът ръждяса по-силно, гумата трябва да бъде свалена и ръждата трябва да бъде премахната ръчно (с шкурка). В противен случай ръждата ще нанесе поражения на диска и ще го нарани по-дълбоко. Тогава смяната на засегнатите части ще бъде задължителна.

3. Грешка при монтажа или смяната на спирачните компоненти

Често скърцащите спирачки се дължат на грешка при монтажа или на небрежна работа при смяната на накладките. Ако се сменят само накладките, а не и дисковете, те трябва да бъдат шлифовани, за да могат да „легнат“ върху дисковете. Ако накладките не вървят гладко върху диска, те залепват, износват се неравномерно и животът им е по-кратък като цяло. Освен това скърцат.

4. „Несмазани“ спирачки

Върху спирачните компоненти не трябва да се поставя масло или грес. Единственият смазочен продукт, който може да бъде поставян на правилните места на спирачната система, е медна паста. Тя гарантира, че движещите се части на системата ще бъдат в контакт чисто и без скърцане.

Накладките се покриват с подобна паста от задната им страна, преди да бъдат монтирани на апарата. Спирачният апарат също може да получи малко от тази паста.

Важно: тази дейност не е тип „направи си сам“, тъй като има отношение към безопасността и съответно ще спрем със съветите дотук. При нужда посетете специализиран сервиз.

5. Несъвместими и евтини накладки

От накладките могат да бъдат спестени пари, като вместо оригиналните части или поне сертифицирани заместващи, бъдат монтирани евтини накладки на трети производители. Дали има смисъл да се пести от спирачни накладки оставяме на вашето съзнание.

Когато спирачните накладки не са съвместими на 100 процента с другите части от спирачната система, скърцането е гарантирано. Доброто пасване на материалите и размерите не е гарантирано при евтините материали. Освен скърцане те могат да имат и фатални последствия за безопасността.

6. Прегрети или „гланцирани“ накладки

Скърцане от спирачките възниква и при масивно прегряване при продължително пълно натискане или дълго задържане на педала. При подобни действия спирачните дискове или накладките могат да се „гланцират“. Образува се вид стъклено покритие, чиято степен на триене клони към нулата, пише automedia.bg.

В най-лошия случай спирачните дискове могат да се деформират, при което накладките вече няма да пасват точно. Още по-неприятно от скърцането е, че спирачната сила спада драматично.

7. Недобре разработени спирачки

В първите няколкостотин километра новите накладки и дискове не трябва да бъдат натоварвани силно, за да могат двете части да слегнат правилно.

Ако спирачките бъдат натиснати силно прекалено рано, това може да доведе до неравномерно износване на триещите части, което води до дълготрайно скърцане. Но и тук важна е безопасността. Пълно спиране при нужда е за предпочитане.

 

Кога трябва да посетим сервиза?

Скърцането от спирачките може да има различни причини и в повечето случаи то не представлява опасност. Въпреки това ако причината е неясна, по-добре да посетите сервиза. Ако скърцането е свързано с намалено спирачно действие, веднага проверете системата.