Разбира се, повечето хора, които не са запознати с тънкостите на експлоатацията на такива големи машини, са озадачени гледката и не могат да разберат защо и как се прави това.
Сега е дошло време да отговорим на този въпрос, който всъщност не е толкова труден.
Всеки, който e виждал ТИР-ове по магистралите, е забелязал, че в някои случаи те пътуват с повдигнати колела на някои от осите. Какво се крие зад този странен феномен? Всъщност всичко е много просто. Вдигането на колелата е продиктувано (както би могло да се очаква) не от някакъв каприз на водача, а от обективните изисквания на ситуацията. Какво всъщност става?
Колелата се вдигат, когато влекачът се движи по празен път и без товар. Това се прави в ситуации, при които няма нужда да се намалява натоварването върху оста, чрез включването на още една двойка колела.
Тук следва и друг въпрос - защо? Причините са изключително прагматични - икономия. Прекъсването на връзката с едната ос и повдигането на колелата над пътя позволява да не се износват гумите. Те струват много пари, особено когато става дума за такива големи машини.
Но това е само първата причина, поради която водачите вдигат задния мост на полуремаркето. Изключването на двойка колела позволява и пестене от не по-малко ценните лагери.
Друга причина е по-лесното и безопасно шофиране. Факт е, че когато всички оси са активни, управлението на камиона, става много по-трудно, особено когато става въпрос за маневриране при завиване. Движението на две оси е по-лесно, отколкото на три или повече.