Ако притежавате автомобил, вероятно сте забелязали, че през студените зимни месеци често се включва малка предупредителна светлина, изобразяваща спукана гума с удивителен знак в средата.
На първо място, това е предупредителна светлина, която не трябва да бъде игнорирана. Тя означава, че една или повече от гумите ви са загубили налягане, което потенциално може да показва пробив. Но пробивите не са единствената причина за спадане на налягането в гумите – температурата също може да го предизвика.
Когато напомпате гума с въздух, тя се разширява. Дотук всичко е просто. Продължавате да помпате, докато гумата се напълни толкова много, че въздухът вътре започва да натиска стените ѝ, достатъчно за да поддържа теглото на автомобила ви. Тъй като налягането на въздуха в гумите е по-високо от налягането на околния въздух и тежестта на автомобила, то поддържа автомобила ви да не се трие по пътя по време на шофиране.
Въздушните молекули в гумите ви обаче не са статична маса, а постоянно се движат и оказват натиск навън. Както вероятно знаете от училище („термометрите са просто скоростомери за атоми“), когато температурата падне през зимата, въздухът в гумите спира да се движи толкова бързо и съответно налягането навън намалява.
„При всяко изменение на температурата с 5.6°C, налягането в гумите на автомобила ще се промени с около 1 psi“, обясняват експерти. „Така че, ако температурата на въздуха навън намалее с 16.7°C от последното ви регулиране на налягането в гумите, очаквайте налягането да спадне с около 3 psi.“
Това е приблизително 6.9 паскала за всеки спад от 5.6°C в температурата, макар това да зависи от гумите ви и да е само приблизителна оценка.
Може да се запитате как външната температура влияе на въздуха, запечатан вътре в гумите ви. Когато температурата на материала на гумите намалява, това означава, че отделните молекули в тях се движат по-малко. В резултат въздухът вътре се сблъсква с материала и предава енергията си като топлина, което постепенно забавя молекулите във въздуха и понижава температурата му.
От друга страна, в горещи дни или след дълго пътуване, когато гумите се нагряват от триене, налягането в тях се увеличава. Това е нещо, което трябва да вземете предвид, когато ги напомпвате с въздух.
Michelin препоръчват да изчакате два часа след пътуване, преди да проверите налягането в гумите, освен ако пътуването е било само няколко километра с ниска скорост. Ако проверявате гумите на бензиностанция по време на пътуване, като правило добавете 4 или 5 psi към (студеното) налягане, посочено в ръководството.
Независимо дали е студено или горещо, ако видите предупредителната светлина за налягането в гумите, не я игнорирайте напълно.
Превод: GlasNews.bg
Прочетете още
- 08:00 Болница, живущи и община Пловдив постигнаха общо съгласие ВИДЕО
- 18:00 Гладен за кебапчета, но не и за ред: Шофьор на Audi блокира улица в София
- 16:00 Тротинетков апокалипсис в тунела на Люлин: Камикадзета на две колела СНИМКИ
- 08:21 Камион катастрофира на пътя, където загина 12-годишната Сияна* СНИМКИ