Почти всички български учители страдат от Синдрома на прегарянето, или така наречения burn out.
Стресът на работното място за родните педагози е огромен, а според проучванията той се дължи предимно на това, че има проблеми в комуникацията между деца, родители и учители.
Според последните статистистики 75% от специалистите у нас са стресирани и се чувстват изчерпани на работното място, а това води до хронично недоспиване. Проучването е на специалисти от Пловдивския университет “Паисий Хилендарски” и обхваща над 1000 педагози от цялата страна.
Най-засегнати от Бърнаут синдрома са преподаватели над 50-годишна възраст и с повече от 20 г. стаж
Какво означава това?
Това означава нещо много просто - по-голямата част от родните учители са в предпенсионна възраст, което за пореден път изважда на светло един от основните проблеми в образователната ни система - липсата на кадри.
Защото ако 75% от учителите са в пенсионна и предпенсионна възраст, то какво ще стане с родното образование след тяхното пенсиониране, което впрочем ще е напълно навременно и заслужено?
Училищата ще останат без педагози.
А и как иначе? Системата буксува от години, има огромна нужда от реформа в сферата на образованието… което така или иначе не се случва. Въпросът е защо?
Защото очевидно има големи проблеми. Очевидно за тях знаят всички. Но решение липсва. Или по-скоро липсва воля за промяна. Институциите се опитват да мотивират младите преподавателски кадри с по-високи заплати, но министерството сякаш забравя, че проблемът не е само в парите.
Защото колкото и високо да е учителското възнаграждение, педагозите ще продължават да са едновременно канцеларски мишки, ще продължават да се сблъскват с демотивирани младежи, остаряла програма и система, която е много, много далеч от действителността, в която живеем.