Децата от първи, втори и трети клас включително, които не са били включени ефективно в дистанционното обучение по време на извънредното положение, ще се върнат в училище на 1 юли за допълнителни занимания. Това обяви министърът на образованието Красимир Вълчев.

"За децата между първи и трети клас учебната година приключва на 31 май. За тях ще се опитаме още от 1 юни да организираме дейности по интереси и дейности и дейности за преодоляване на образователните трудности. Такива дейности имаме традиционно всяка година през юни и през юли. Тази година просто ще бъдат повече. Дейностите за преодоляване на образователните трудности ще обхванат не само децата, които имат срочна и годишна оценка Слаб (2), но и тези деца, които не са участвали ефективно в електронно обучение", каза той.

"Ще се опитаме да ги направим частично присъствено. Това ще бъде и своеобразна форма на диференцирано отучване. Нямаме нужда всички деца да отучват, но, в същото време, не трябва да се натрупват дефицити, не трябва голям брой деца да останат в същия клас, още повече, че голяма част от тях не са учили в тази ситуация поради невъзможност да го правят. Една част е от нежелание, но друга е поради невъзможност".

Министърът потвърди, че дейностите ще са в училище и повечето от тях ще са на открито. "По-голямата част от тези дейности ще бъдат организирани на открито, в момента готвим правилата. Училищата ще създадат вероятно повече открити класни стаи. Ще закупят шатри, така че да имат възможност да проведат повече дейности на открито", обясни той.

 

Според промяна в наредба, направена вчера от Министерския съвет, занятията ще са в рамките на 120 учебни часа за дете. Министърът коментира и въпроса как ще започне новата учебна година.

"Зависи от епидемичната обстановка. Ако ситуацията е нормална, започваме присъствено. Това е най-добрата форма на организация. Ще бъдем готови обаче с още два варианта. Единият е за частично присъствено, което обаче ще предложим в краен случай, защото ползите от него са спорни. Допълнителните резултати са спорни, а допълнителният риск е висок. Третият вариант е обучение в електронна среда, както е в момента, но при по-добра организация. Този път ще имаме време да направим още по-добра организация.

Ще сме направили анализа. По-добра организация означава по-добре съобразени с всички деца и учители седмични разписания, поголяма част от децата да учат синхронно, във виртуални класни стаи, да се ползват най-добрите платформи, децата от една паралелка да не ползват множество платформи, да знаят от колко до колко часа", обясни той.

Малчуганите в детските градини, които не владеят български език, пък ще могат да се включат в допълнителни форми на педагогическо взаимодействие през неучебното време. Техните занимания могат да бъдат с обща продължителност до 40 астрономически часа.
 
Това ще бъде възможно промените в Наредбата за приобщаващото образование, които Кабинетът прие днес. Те ще позволят в допълнително обучение да бъдат включени и ученици, които по време на извънредното положение не са участвали в обучение от разстояние в електронна среда чрез използване на средствата на информационните и комуникационните технологии или частично са се обучавали с учебни материали на хартиен носител, пише Канал 3.
 
Промените ще осигурят възможност на учениците да усвоят учебното съдържание за съответния клас за учебната 2019-2020 година и да се предотврати възникването на обучителни затруднения, които често са причина за отпадане на ученици от училище.  Хлапетата в детските градини, за които българския език не е майчин, пък ще овладеят българския език с помощта на допълнителни модули.