„Учебната година се открива на 16 септември, макар че някои училища подготвят тържества и на 15 септември. Учениците тази учебна година са малко над 700 000, а първокласниците са около 50 000. След няколко дни ще имаме точните цифри“.

Това коментира в ефира на bTV проф. Галин Цоков, министър на образованието и науката.

Мобилните телефони в клас

„Използването на телефони в класните стаи е забранено в Закона за предучилищното и училищното образование още от 2016 година. В много правилници на училища има забрана и за използване на телефони в междучасията и в рамките на целия ден“, коментира министърът.

„Ние внимателно наблюдаваме този процес. Разработили сме обща визия за дигитализация в образованието. Тревожни са данните от последното изследване PISA, които показаха, че голям процент български ученици са разсеяни и не внимават в час – особено по математика и природни науки, защото използват своите телефони“, обясни образователният министър и допълни, че понякога става въпрос за над 50% от учениците.

„Това е задача, която трябва да решим в диалог. Само забраната няма да постигне резултата, които ние искаме – да бъдат по-мотивирани и по-концентрирани“, посочи още проф. Цоков.

По думите му е необходим диалог и с родителските организации, защото родителите се притесняват за децата си и и често търсят обратно обаждане от тях или SMS.

Министър Цоков смята, че всяко училище само трябва да реши дали да забрани използването на мобилни телефони в клас.

Ремонтни дейности в училищата

Проф. Цоков посочи, че през тази година има сериозни ремонти. Те са били общо 1100 и са в резултат на различни програми, включително и по Плана за възстановяване и устойчивост.

В малко над 100 училища ремонтите ще продължат и след 16 септември. Децата от 23 училища ще учат в други сгради, защото няма да бъде безопасно да останат в ремонтираните все още учебни заведения. Очаква се ремонтите да приключат до началото на месец ноември, цели се максимално бързо децата да се завърнат в своите класни стаи.

„Прави се цялостно реновиране на сградите, така че децата да влязат в една модерна образователна среда“, обясни проф. Цоков.

Изгорялото училище в Гранит: Бяха останали само колоните, но се вееше българското знаме

По думите му там, където е имало пожари, не е имало пострадали училищни сгради. Едно училище е изгоряло - в старозагорското село Гранит.

„Няма нищо по-трагично от едно изгоряло училище. Когато отидох, бяха останали само колоните. Училището е било построено през 30-те години на 20-и век с дарения на жителите на Гранит и на будни българи след земетресението в Чирпан. За мен обаче беше знаково това, че макар да бяха останали само колоните, се вееше българското знаме“, коментира министърът на образованието.

„Училищата са като птицата феникс – дори да изгорят, те отново се създават. Българите търсят образованието и искат да направят най-доброто за своите училища. В момента има дарителска кампания за изгорялото училище. Имам информация, че родителите на децата са ги записали в училище в друга община, а това означава, че училището в Братя Даскалови ще трябва да бъде закрито“, посочи още той.

Електронните дневници

„Електронните дневници ще бъдат както и през миналата година. Дневникът, който е към Националната електронна информационна система за предучилищното и училищното образование НЕИСПУО, ще бъде доразвит през следващите месеци, за да бъде още по-добър, още по-модерен, още по-интерактивен, с постоянна връзка с родителите“, коментира министър Цоков.

По думите училищата ще могат да избират кой електронен дневник да използват. Според образователният министър е важно дневникът към НЕИСПУО да се доизгради и да стане конкурентен и след това да се проведе дискусия – след една-две години, дали да има забрана за използването на други електронни дневници.

Направена е нова поръчка по отношение на обслужване на информационната система. В нея е предвидено да има колцентър за постоянна обратна връзка. 

Забраната на пропагандата на нетрадиционна сексуалност в училище

„Много от родителите са тревожни и вярват, че има такава пропаганда. Искам да заявя, че такава пропаганда не е имало. Откакто съм министър на образованието, аз отговарях в парламента само на един въпрос по темата – свързан с една брошура, намерена в лекарски кабинет на частно училище. Тя беше размахвана, когато се обсъждаше закона. Този проблем е изяснен. Не е имало пропаганда“, коментира проф. Галин Цоков.

"Най-добрият щит срещу всяка пропаганда е образованието", посочи той.