Учениците в гимназиите вече питат само: "Кога се връщаме в клас", разказаха училищни директори и учители.
Според повечето от тях този въпрос е свързан не само с факта, че учат от дома, а и с това, че не могат да общуват нормално и да имат социални контакти.
Преподаватели разказват как тийнейджъри им споделят, че излизат в най-големия студ вечер със скейтборди в Борисовата градина или в подлеза на Софийския университет, само и само да се видят с някой. При това там спазването на социална дистанция е сведено до нулата.
"Тези дни имах дистанционен час по биология с десетокласници. Първият въпрос, който ми зададоха, беше: "Кога се връщаме?", споделя пред "Стандарт" Диян Стаматов, директор на 119 СУ и председател на най-голямата работодателска асоциация в образованието.
Според него един от големите проблеми е свързан и с концентрацията на учениците - по-големите, които трябва да изкарат по седем часа пред компютъра, лесно се разсейват, защото ситуацията не е същата като в класната стая.
Кои ученици се връщат, как ще се въртят… МОН събра експерти и го измисли
"Дори и да отидат до хладилника да си вземат нещо за хапване, да са с братче или сестриче, с куче, с котка - това ги подсеща, че са в домашни условия". Повечето от учениците не включват и камерите, тъй като не е препоръчително да се взират в екрана и така слушат "на тъмно" урока или дори чатят, без да имат нужната мотивация, обясняват учители.
Министърът на образованието задължи учителите да включват камери и споделен екран, на който да пускат видеоуроци, но не е ясно как учениците реагират, е мнението на учителите.
"Вече е ясно, че децата ще имат дефицити в знанието, затова е по-добре министерството отсега да преформатира учебно-изпитния материал. Да се прецени дали да отпаднат автори или цели раздели в изпитите след седми и 12 клас", коментира Стаматов.
Все още МОН няма ясна позиция нито дали ще има отпаднал материал, нито дали ще се проведат изпитите след четвърти и десети клас, които служат основно за статистиката и миналата година бяха отменени.
Разликата в изпитите на 7-ми и 12-ти клас миналата година обаче беше, че те изкараха присъствено първия срок на учебната година и след това, въпреки дистанционното обучение, отчетено като много успешно, материалът от втория срок бе опростен.
Тази учебна година, с накъсването на първия срок и неяснотите за това какво ще се случи през втория, все още не е ясно кои автори МОН трябва да запази в учебната програма и кои да отхвърли.
В същото време родители се оплакват, че заради пренебрежително отношение на учителите по време на дистанционното обучение, са записали децата си и на дистанционни частни школи, за които плащат като за присъствени.
Те се оплакват също, че не е ясно как ще се проведат изпитите за университети през 2021 г. Миналата година много от вузовете ползваха резултатите от матурата, но се заклеха, че това е заради форсмажорната ситуация. Тази година в много от университетите няма оповестени графици за кандидатстудентски изпити, въпреки че вече е януари.
В същото време отделни групи като "Родители за безопасно образование" протестират срещу връщането на децата в клас. Въпреки това едва 700 семейства са пожелали децата им да останат в дистанционна форма на обучение, съобщиха от МОН.
Министър Красимир Вълчев заяви, че завръщането на по-големите в клас може да стане и по-рано - на 18 януари, вместо на 31-ви. Решението за това би трябвало да се вземе на 14-ти януари, каза премиерът Бойко Борисов.
Според директора на 51-во СУ Асен Александров е възможно да се редуват гимназия и прогимназия - едната седмица едните да бъдат на училище присъствено, а следващата - другата част от випуска.
Директорите споделят, че основното запитване, на което не могат да отговорят и което чуват от все повече абитуриенти, е: "Ще има ли бал?"
Миналата година някои от училищата го проведоха, тъй като бяха резервирали места, а в други случаи хотелите и ресторантите издадоха ваучери на младежите за платената сума с идеята, че могат да я ползват за каквото им хареса - вечеря, фитнес, СПА.