Абитуриентът от математическата гимназия "Акад. Кирил Попов" в Пловдив Димитър Чакъров е сред петимата ученици от цял свят, отличени за научен проект от Масачузетския технологичен институт (MIT) в САЩ.

През м.г. институтът оглави за седми пореден път рейтинга на най-елитните висши училища на планетата в британска класация, изпреварвайки дори "Харвард".

В американския институт 18-годишният българин попада, след като у нас получава сертификат за разработка в областта на криптографията (скритите данни - б.а.).

"В МIT пристигнахме 80 ученици - 50 от Щатите и 30 от различни държави. Първата седмица слушахме лекции, а през следващите пет работихме по конкретни задачи. Моята бе обобщение на хипотезата на известния математик Емил Артин за примитивните корени", разказва Димитър пред "24 часа".

За негов ментор бил определен китаец, докторант в института. Двамата изгубили 10 дни, докато се занимавали с компонент на въпросната хипотеза, за който впоследствие се оказало, че вече е направено обобщение от други математици.

"Супервайзърите ни - двама професори, се притесниха от този факт, но за малкото ни останало време ние успяхме да надградим резултатите, постигнати преди нас", обяснява пловдивчанинът.

Оценяването на разработките било на два етапа. В първия всичките 80 ученици направили презентации на това, върху което са работили. От тях комисия от водещи професори от Масачузетския технологичен институт, от "Харвард" и други университети избрала за втория кръг 10-те най-добри. Сред тях бил и проектът на Димитър Чакъров.

Младежът го представил пред пълна зала от 150 души. Презентацията му впечатлила журито, което го класирало в топ 5. Спонсорът на програмата връчил чекове от по 1000 долара на Чакъров и другите деветима ученици.

Димитър възхитил присъстващите и с добър английски. Започнал да го учи активно от 6-и клас. По думите му за усвояването на езика много му помогнало това, че информацията, която ползва за разработките си, е на английски.

"За мен по-важното е да постигам целите си", настоява Димитър. Най-близката, която си е поставил, е да усъвършенства проекта си от Масачузетския технологичен институт. Мечтата му е в бъдеще да реши някоя от седемте нерешени задачи на хилядолетието. Сред тях е Римановата хипотеза. Тя е присъствала и в разработката на ученика в MIT.

Родителите на момчето се радват на успехите му. Той е единственото им дете. Способностите му на математик забелязали, когато бил в 4-и клас.

"Митко не само се труди много, но притежава и талант. С баща му го подкрепяме в решенията, които сам взема. Винаги досега са били правилни", казва майката Росица Чакърова, която е инженер-технолог по образование. По думите ѝ синът ѝ се държи необичайно зряло за възрастта си и неведнъж имала усещането, че не той, а тя е детето.