Важни промени за учениците, които ще се явяват на Национално външно оценяване тази учебна година. От просветното министерство публикуваха новите модели на изпитите след 4-и, 7-и и 10 клас. Сред новостите – четвъртокласниците вече няма да пишат диктовка. Вместо да слушат и пишат текст от аудиозапис, децата в четвърти клас ще трябва да откриват правописни грешки.

От МОН дават и примерен текст, в който учениците имат за задача да разпознават дали правилно са изписани думи като „лъчи” и „нощ”. Що се отнася до математиката – там въпросите с избираем отговор ще са по-малко, за сметка на тези с разширен свободен, които вече са повече.

При седмокласниците и десетокласниците, съществени промени няма, освен че превес ще имат практическите задачи. Целта – да се покажат реалните умения на децата, а не какво са наизустили.

За четвъртокласниците от столичното 125 СУ „Боян Пенев” поредната диктовката днес не е изненада. Според преподаватели именно този сегмент от националното външно оценяване не трябва да отпада. „Диктовката е онази част от НВО, която дава най-реална представа за грамотността на децата! Категорично няма да спра диктовките”, казва началният учител в 125 СУ Жулиета Димитрова.

За МОН промяната тази година е необходима за проверка на уменията на учениците. „Може да се окаже, че другата година отново ще има диктовка или пък се появяват и двете…Не става въпрос за някаква грандиозна промяна…всъщност диктовката се използва по-скоро в началните класове”, коментира за NOVA експертът по „Съдържание на предучилищното и училищното образование” към МОН Евгения Костадинова.

Зад редактирането на текст сега обаче педагозите прогнозират затруднения. „Това, което виждам в примерния вариант, е за коригиране на текст, това не е за редактиране. В едно изречение не трябва да има повече от една-две сгрешени думи, а тук са поне три. Това ще обърка и подведе децата”, казва още началният учител Димитрова.

Очакват и спънки и при въпросите, на които децата трябва да дават аргументирани отговори „Краткият, разширен свободен отговор, хем е кратък, хем разширен. Как ще се измери оценката?Тези свободни отговори са нож с две остриета”, категорична е Димитрова.

От МОН посочват, че за тях са важни придобитите умения, а те могат да бъдат проверени чрез различни задачи. „Няма нищо непознато, драматично, ново, което учениците трябва да правят”, казва още Костадинова.

За разлика от 4 клас, при 7 и 10 клас, не се предвиждат съществени промени. „Продължаваме да залагаме на повече задачи да търсят междупредметни връзки, да прилагат наученото в житейски контекст”, заяви Костадинова.

И въпреки, че до изпита има почти цяла учебна година, четвъртокласниците вече прогнозират оценките си. Някои да убедени, че ще се справят, а други – че в най-лошия случай ще имат оценка „3+”.