От днес, 27 януари, още три области в България – Враца, Плевен и Шумен – обявяват грипна епидемия, с което общият им брой става 11. Въвеждат се противоепидемични мерки, включително онлайн обучение за учениците в засегнатите региони, но този подход поражда въпроси и критики от страна на образователни експерти. Трябва да отбележим, че днес единствено кметът на Пловдив Костадин Димитров обяви 6 и 7 февруари за неучебни дни за учениците в града.

Диян Стаматов, директор на 119. СОУ в София и председател на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета на България, публикува в профила си във Facebook критичен коментар относно решението за онлайн обучение в условия на грипна епидемия. Той подчертава, че здравето на учениците и учителите трябва да бъде приоритет, а дистанционното обучение в този контекст поставя допълнителни предизвикателства.

„Нарастващият брой отсъстващи ученици е сериозен сигнал за общинските кризисни щабове и РЗИ, че здравето на подрастващите е поставено в риск“, написа Стаматов.

Диян Стаматов посочва, че много от учениците, които са болни, са в състояние на температура, главоболие и отпадналост, което прави участието им в онлайн класове не само трудно, но и неефективно.

Според Стаматов дистанционното обучение е особено неподходящо в момент, когато здравето на децата е разклатено. Той поставя акцент върху факта, че болни ученици, които пропуснат уроци за нови знания, ще срещнат трудности с наваксването на материала.

„Дали е редно да поставяме учениците в подобна ситуация? Трудна дори и за възрастен човек“, пита той риторично.

Вместо незабавно преминаване към онлайн обучение, Стаматов предлага по-разумен подход: обявяване на 3-4 дни грипна ваканция, която да позволи реална социална дистанция и възстановяване на учениците. След това, при необходимост, да се разгледа възможността за онлайн обучение.

„Време е за реална социална дистанция, с родителски контрол“, подчертава Стаматов в края на публикацията си.

В областите, обявили грипна епидемия, се преустановяват профилактичните прегледи, имунизациите, плановите консултации на здрави бременни жени и деца, както и свижданията в болниците и социалните заведения. В детските ясли и градини се въвежда строг сутрешен филтър за недопускане на деца с клинични симптоми на грип.

Изказването на Диян Стаматов откроява важен въпрос – дали настоящите мерки отговарят на реалните нужди на учениците и учителите. Предложението за кратка ваканция, последвана от обмислени решения за обучение, заслужава внимание и дискусия в контекста на нарастващата грипна епидемия.

„Против съм онлайн обучението! То е напълно неефективно! Просто трябва да преструктурираме учебния материал, както се правеше преди! С професионализма, който притежават българските учители, няма да има учебен материал, който да бъде изпуснат!“, написа в коментарите под публикацията на Стаматов Мирослав Илиев - заместник-директор УД в 127. СУ "Иван Николаевич Денкоглу".
„Аз също съм на мнение, че онлайн обучението няма да бъде ефективно. Болни ученици, болни учители, кой и как ще работи в онлайн среда? Грипната ваканция е единственото решение“, коментира Славка Апостолова - директор в ОУ "Св. св. Кирил и Методий", с. Мало Конаре.