Дванадесетокласниците ще имат право да се явят повторно на държавните зрелостни изпити (ДЗИ) за повишаване на оценката. Това гласуваха на първо четене депутатите със законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование.

Подобно предложение за промени в закона бе отправено още през лятото от омбудсмана Диана Ковачева, а за гласуване от депутатите в Народното събрание бе внесено от Красимир Вълчев от ГЕРБ-СДС и Елисавета Белобрадова от "Продължаваме Промяната - Демократична България". Законопроектът бе подкрепен със 154 гласа "за" и 35 - "въздържал се".

През юни 2023 г. Ковачева настоя зрелостниците да получат втори шанс да положат матурите след постъпилите в институцията на обществения защитник все повече жалби и сигнали от родители и зрелостници. 

Оценката от държавните зрелостни изпити имат двойствена функция, каза Вълчев. "От една страна, след полагането на изпита се завършва средно образование и от друга - оценката е задължителна при кандидастване за висшите училища", заяви той. В рамките на една година след полагането на първата матура зрелостниците ще могат да се явят еднократно на следващ насрочен изпит в същото училище. За новата им оценка се издава удостоверение, ако тя е по-добра от предходната. Това се посочва в доклада на Комисията по образованието. 

След двучасов дебат депутатите пък отхвърлиха законопроект на "Възраждане" за промени в Закона за предучилищното и училищно образование. 

В него се предлага учениците от 3-ти и 4-ти клас да повтарят класа, ако не са усвоили заложените в учебната програма компетентности.

Законопроекта на "Възраждане" подкрепиха 54 народни представители, 51 бяха "против", а 58 гласуваха с "въздържал се".

Андрей Чорбанов от "Има такъв народ" заяви, че повтарянето в много голяма степен засяга психиката на малките ученици. Той настоя, че то по никакъв начин не би помогнало на децата, а това, което би било от полза, са допълнителните часове и допълнителните занимания за учениците, които изостават. 

Елисавета Белобрадова от ПП-ДБ отбеляза, че няма нито едно доказателство, че методологията на повтаряне помага за подобряване уменията на децата. "Вместо повтаряне, ние трябва да осигурим достатъчно добра среда още в яслена група за децата. Да осигурим добро предучилищно образование по отношение на езика. Така че, когато влезе в първи глас, детето да бъде способно да разбира", обясни тя, цитирана от БТА.