Нашенка сподели своя ужасяващ опит с Airbnb (американска компания, управляваща онлайн пазар за краткосрочни и дългосрочни квартири - бел. ред.) по време на престой в Малага, Испания. Публикацията ѝ в социалната мрежа Facebook привлече вниманието на множество потребители, като подчерта редица проблеми, свързани с услугата.

Снежана Коларова разказва, че решила да опита платформата Airbnb за първи път, след като дълго време ползвала друга платформа за резервации, без проблеми. Намерила място за почивка в Ла Коста дел Сол, но заради късния си полет решила да остане първата нощ в Малага. Избрала частен дом, описан като „близо до летището“, но реалността била друга. Мястото се оказало в отдалечен нов квартал, извън града, което било първото неприятно откритие.

След пристигането на адреса, Снежана забелязала, че хазяйката е нервна, но това не събудило у нея подозрения. Въпреки че резервирала двойна стая, била настанена в единична, с извинението, че семейство ще ползва двойната. Снежана приела ситуацията, тъй като единствената ѝ цел била да се наспи.

Кошмарът започнал в 2 през нощта, когато хазяйката започнала да блъска по вратата ѝ, настоявайки да отвори. Снежана твърди, че хазяйката е заявила, че резервацията й не е за тази нощ и че трябва да напусне. Докато двете разговаряли, синът на хазяйката започнал да изнася вещите ѝ от стаята. В опита си да се свърже с Airbnb за помощ, хазяйката дала своя телефон, но Снежана усетила, че ситуацията е подозрителна, след като ѝ било предложено да намери хотел в 2 през нощта.

„Инстиктивно отворих, тя взе да крещи, че моята резервация не била за тази нощ, да съм покажела потвърждението. Показах. Тя каза, че това не е възможно, тя не била получила такова и аз трябва да се изнеса. Разбира се, аз започнах да оспорвам, но в същото време, докато ние радговаряхме, наблюдавах как синът й (10 годишното момче) изнася вещите ми от стаята. По-късно си дадох сметка, че това се е случвало и друг път и детето беше подготвено за това - много добре и бързо се справяше с работата си, докато ние спорехме. Аз поисках да се обадя до спешния център на Airbnb, но тя каза, че вече ги е набрала. Говорих от нейния телефон с някаква жена на испански, което за мен беше странно. Тя ми обясни да си намеря хотел, те ще поемат разходите“, споделя жената.

На Снежана ѝ било предложено разтегателно легло в кухнята. Оставена без избор, тя приела, но нощта минала в безсъние и страх. Обстановката в кухнята била мръсна, с мухлясала храна и буболечки.

„Предложиха ми вариант, да ми поставят разтегателно легло в кухнята, а парите да ми бъдат възстановени. Приех, нямаше къде да ходя. Останах, но това не ми даваше мира. Реших да се обадя от моя телефон до спешния център за обслужване на кленти. Свързаха се с мен от телефонен номер с код на САЩ. Разговорът вече беше на английски, обясних ситуацията. Направиха проверка, потвърдиха, че моята резервация е валидна и казаха, че при тях не е постъпвал сигнал за нередност (така че не зная с кого съм разговаряла преди това от телефона на хазяйката, вероятно отново отиграна ситуация). Жената от центъра ми обясни, че мога да си потърся хотел. Казах, че това няма как да стане и че са ми предложили да остана в кухнята. Поисках пълно възстановяване на сумата заради факта, че не получавам услугата, за която на практика съм платила (52 евро). Тя каза, че това може да стане след check-out, а сега просто да приема предложения ми вариант в кухнята. Нямах друг избор, а и до сутринта оставаха около 3-4 часа. Не можах да мигна и заразглеждах обстановката. Леглото беше поставено до кофите за боклук, над които висяха 4 велосипеда, вероятно собственост на семейството. В хладилника имаше застояла храна с мухъл (беше ми казано преди това, че мога да се възползвам от продуктите и да се нахраня), а шкафа, кадето се съхраняваха продукти, включително чай и кафе, за които също ми беше казано, че мога да ползвам, беше полазен от буболечки, които си живееха в пълен синхрон с общата обстановка. Едва дочаках да се съмни, написах съобщение, че напускам и си тръгнах“, допълва тя.

На сутринта Коларова се свързала повторно с обслужващия център на Airbnb, които потвърдили валидността на резервацията ѝ, но случаят бил вече затворен. Въпреки оплакванията ѝ, платформата ѝ възстановила само 12 евро.

„И така, срещу 40 евро аз преживях безсънна нощ, кошмари, унижения и потъпкване на всичките ми човешки и потребителски права. Това не ми даде мира. Започнах да търся из интернет информация и разбрах, че Airbnb е приложение, в което всеки може да публикува обява, дори да не разполага изобщо с имот. Това никой не го проверява. Разбрах още, че приложението защитава интересите единствено и само на хазяите (та нали от там идват приходите), но не и на потребителите и че приложението не носи отговорност за съдържанието на поместените обяви. Единствено може да премахне обява при подаден сигнал, което не спира хазяина да публикува друга обява. Такъв беше и моят случай, обявата, по която бях резервирала аз, вече липсваше, но стоеше друга от същия хазяин, на стойност 29 евро (!!!) със снимка от единичната стая. Начетох се на страшни истории от потребители на Airbnb от различни краища на света, някои от които завършили със изнасилвания, дори смърт (!!!). Прочетох и за адвокат, който се е борил чрез съдебната система с приложението заради платен и провален едномесечен престой за 9 хиляди долара, което му е струвало около 30 хиляди щатски долара плюс. Разбрах, че единственото нещо, което ги плаши, е вдигане на шум в медиите. Научих и че неправомерно приложението използва личните ви данни и платежни средства, които се изискват още при регистрирането.

Обръщението ми е към потребителите на Airbnb: бъдете внимателни при резервиране на нощувка, проучвайте добре мястото. Не се доверявайте на положителните отзиви за хадяина, оказва се, че приложението автоматично премахва негативните (така се случи и с моите). Бъдете бдителни и се пазете!

И да, ако знаете или сте чували за групи, форуми, движения и други от която и да е част на света, които се опитват да се справят с безобразията на приложението, моля, посочете ги, искам да се включа с доказателства.

ПП. На снимката е обявата, по която резервирах, вече премахната от приложението“, завършва публикацията си тя.