Товарът на камиона, които уби 12-годишната Сияна край Телиш е освободен без знанието на прокуратурата - това обяви баща ѝ Николай Попов. Според него, това "минира" делото. В разговора участва и Красимир Арсов, бащата на Филип, който беше пометен на пешеходна пътека в центъра на София. Двамата родители превърнаха личната си трагедия в обществена кауза. За тях законът не е просто текст с членове – той е борба за живот, за промяна, за справедливост.

"Системата е пробита" – за саботажа и бавенето на делата

Николай Попов определи делото за смъртта на дъщеря си като "минирано". По думите му, камионът, участвал в катастрофата, е бил освободен от разследващите незаконно, преди да бъде направен следствен експеримент. Това действие поставя под съмнение цялата експертиза, включително и ключовите изводи за спирачно разстояние и технически параметри.

"Това е пробита система за пътна безопасност и още по-пробита система за разследване на катастрофи. Началото на всяко разследване е огледът, а още там се допускат фрапиращи грешки", заяви Попов пред БНТ.

Красимир Арсов подкрепи думите на Попов, като допълни, че случаите на прикриване, бавене и некачествени експертизи са масови. Примери като шофьор, напуснал страната след катастрофа, или изгорели автомобили, целящи прикриване на доказателства, не са единични:

"Имаме разследвания, които не се движат с години. И всичко това води до присъди от по 2 години условно за убийство. Това е недопустимо."

За промените в закона и защо не всички са доволни

Гостите в студиото коментираха и последните промени в Закона за движение по пътищата, които увеличават наказанията за тежки ПТП, включително и за шофиране под въздействие на алкохол и наркотици.

Николай Попов подчерта, че техният интерес е морален, не политически или материален:

"Не искаме други родители да преживяват нашата болка."

Въпреки това, той настоява, че наказанията трябва да бъдат разграничени – между умишлени действия и по непредпазливост:

"Не може човек, който умишлено убива с нож, да бъде наказан по същия начин като този, който неволно е блъснал пешеходец при 8 км/ч."
Някои адвокати и експерти твърдят, че увеличаването на санкциите не води до намаляване на жертвите. Красимир Арсов отхвърля тази теза:

"Ако има намаление на жертвите, то е благодарение на нас – почернените родители, които се борят. Не на адвокатите, които защитават убийци за по 100 хиляди лева."

Недостатъчен контрол, вещите лица и липсата на наказания за държавата

И двамата бащи подчертаха, че основен проблем остава зависимостта от вещите лица, които често правят експертизи с тежки пропуски. Липсата на реална отговорност от страна на тези експерти допълнително подкопава правосъдието.

"Когато си купите вещо лице, то ще ви даде каквато искате експертиза – било за обвиняемия, било за пострадалите. Няма справедлив процес", заяви Арсов.

Държавата също трябва да носи отговорност

И двамата родители са категорични – държавата не носи отговорност за своите грешки. Няма член в Наказателния кодекс, който да търси вина за некачествен ремонт, лоша маркировка, опасна инфраструктура или забавени проби в лаборатории.

"Защо няма обвинение за некачествен път, при който загиват хора? Защо, ако държавен служител ни струва милиони, няма лична отговорност?", попита Попов.

"Не може един човек с четири страници нарушения да продължава да шофира. Не може всеки нарушител да се измъква с първо нарушение. Законът трябва да е безкомпромисен към рецидивистите и особено тежките случаи", категоричен е Арсов.