Пред Нова говори Свилен Максимов - пилотът, който успя да приземи принудително малък самолет под връх Вихрен и да спаси живота на всички четирима души на борда. Малката машина падна в Пирин след авария в двигателя в събота. След инцидента именно Максимов беше приет в болница с леки фрактури.
Пилотът разказа с подробности как се е стигнало до критичния полет. Той летял от Петрич към Русе в събота с група приятели. В района на Пирин се случва това, което нито един летец не иска да види като индикация в кабината - проблем с двигателя. Машината бързо губи височина. В този момент Максимов взима решение да приземи самолета, въпреки че теренът не предполага безопасно кацане. В крайна сметка самолетът каца в района на "Спано поле" с минимални поражения. Машината още е в планината, а разследването продължава.
Частен самолет кацна аварийно край Сандански
В петък Свилен Максимов се качва с приятели в частния си самолет – Cirrus SR22. Групата пътува до Петрич, а в събота планира да се върне обратно в Русе. Именно при връщането, над Пирин самолетът и пътниците изпадат в беда.
„Проблем с двигател някакъв изскочи и самолетът загуби мощност. Започна бързо да губи височина. Освен височина, той започна да губи и скорост, не знам дали знаете, но когато самолетът губи скорост, той просто се срива, тоест пада като круша“, заяви Свилен Максимов, пилот и собственик на авариралия самолет.
В тази критична ситуация Максимов разполага със секунди за решения. И избира единственото възможно – да опита да се приземи в планината. Важните фактори са много: „Теглото на самолета, температурата на въздуха, надморската височина. Пилотът не казва: „Абе, дай Боже, нищо да не се случва!”. Напротив. Той е длъжен да проиграе всички възможни неприятни сценарии“.
Време за указания към пасажерите в този момент – няма. „Това, което им казах още преди излитане беше, че съм много стриктен относно коланите. И всъщност това се оказа, че ни спаси всички“, подчертава Максимов.
Подробности за инцидента със самолет в Пирин
Той каца на изключително малка площ. „Метри бяха. Представете си едно твърдо кацане с удар в камък. Разбрах, че всички са живи и здрави. И, естествено, това беше най-хубавият момент. Живея втори живот! И съм благодарен!“, твърди летецът.
Два дни по-късно анализира случилото се. „Най-най-най-голямата причина за благоприятния развой е, може би това, че аз летя редовно. 80 процента от авиокатастрофите са заради човешкия фактор“.
Колкото до самолета, с който Максимов лети – Cirrus SR22, по думите му преди не е имал проблем с машината. „Освен еърбек, той има и парашут. За съжаление, в този случай ние бяхме толкова близо до земята и толкова бързо се разви всичко, че ако бяхме издърпали парашута, най-вероятно нямаше да ни спаси изобщо“, категоричен е мъжът.
Разследването на авиоинцидента продължава.
„В главата ми вероятно е едно, реалността е по-друга. Аз си мисля, че времето от констатирането на проблема до самото кацане, беше доста кратко, но, както знаете, тече разследване. Аз вече съм във връзка с разследващите. Тези хора са също големи професионалисти и тяхната работа е да установят много такива моменти “, обясни Максимов.
А на финала пилотът отправи апел, за да може нивото на безопасност във въздуха да бъде по-голямо.
„Сами разбирате – когато, примерно, една година не си карал кола и после седнеш, усещането е странно. Със самолета това го умножете по 10 и ще Ви стане ясно за какво става въпрос. Така че апелирам управляващите – да направят така, че нашите пилоти да могат да летят повече и, повярвайте ми, инцидентите ще намалеят“, допълни той.
съдбата 08:48, 01.07.2025
Абе кажи си ,че е късмет.Този превоз тепърва ще се разраства,и трябва.В едни други времена България беше обхваната от въздушни линии.Първо беше ТАБСО после БГА Балкан,докато не ги спряха.Чудно е и как този мотор ще спре.