Мащабните промени за зоните и цените за платено паркиране, които вчера прие Столичният общински съвет, раздели столичани.
Вълна от коментари заля социалните мрежи, а мнозина определят новите мерки като "рекет". На другия полюс са софиянци, които намират нововъведенията за решение на част проблемите с паркирането и хаоса из пренаселения град.
Припомняме, че от следващата година синята и зелената зона за паркиране в София поскъпват двойно. По-скъпата синя зона ще струва 2 евро на час и ще работи от 9 до 21 ч всеки ден, а по-евтината зелена зона ще струва по 1 евро на час и ще работи в същия часови диапазон, но без неделя.
С промените се разрастват и самите зони, които вече навлизат и в жилищните квартали в близост до Околовръстното шосе на столицата. Част от сегашните подзони се окрупняват в по-големи.
Въвежда се и жълта зона в Банкя, която ще работи от 10 до 18 ч през уикенда и в празнични дни, а паркирането ще струва 0,50 евро на час. По-скъпо ще се плаща и за скоба - 30 евро плюс дължимата сума за всеки час престой в зоната. Паякът също скача и вече ще струва 75 евро.
Цените и приемането на еврото
Новите цени гневят някои граждани, които правят връзка и с приемането на еврото за национална валута от следващата година, което носи притеснения от инфлация. Хората намират увелечението за рязко и ненавременно, въпреки контрааргумента, че цените не са актуализирани повече от десетилетие. Някои дори отбелязват, че са готови да подадат жалба.
„Директно пускам жалба в КЗП да направи проверка за необосновано вдигане на цените. Няма никакви обективни причини поскъпването да е със 100%. След като забраниха на частния бизнес да вдига цените, същото следва да се отнася и за общини и държавни институции“, коментира Владо Пешев.
„Нагледен пример за това как нещо, което беше 100 лева, от януари ще бъде 100 евро, но заплата от 2000 лева ще стане 1000 евро“, смята и Наско Гебрев.
„Не бе няма вдигане на цените с еврото, неее. Само 2 пъти – бълха го ухапала Ганьо. Айде към моловете – друго си е да висиш в задръстване 2 часа на вход-изход мол“, коментира Ясен Гелков.
Столичани - разделени
Докато някои негодуват от скока на цените и санкциите, други подкрепят увеличението и на обхвата на контролираното паркиране, и на заплащането за това "удоволствие".
Не закъсняват и типичните обвинения за "ганьовщина", които атакуват "прекаленото" използване на коли. Привържениците на това мнение смятат, че колите из София вече са прекалено много, като подобни мерки ще стимулират използването на алтернативи.
Не липсват и мнение, че трябва да се изграждат повече публични паркинги и да се инвестира повече в публичния транспорт.
Появяват се и коментари, че инфраструктурата не отговаря на цените, които трябва да се заплащата. Данъкоплатците се чудят какво получават спрямо заплатеното.
Вижте някои от поляризираните мнения на столичани:
„Ганьо мисли само за коли и телефони. Колата при нас играе ролята на п*нис екстендър, афродизиак, нещо, по което се определя стъпалото в хранителната верига. Едни от атавистичните страхове на нашенеца са да не се прецака, да не го помислят за балък, щото няма 2–3 коли. Пари за няколко дърти курника, с които да каже „вижте ме“, има, но за паркиране пари не ще да дава“, коментира Михаил Савов.
„Колата в едно нормално общество трябва да е лукс. Писна ми всеки втори да има кола в днешно време, когато в града, в който живееш, има добър транспорт“, на мнение е Димитър Борисов.
„Айде Ганьо да слезе от колата вече и да размърда телеса, живеем в град, задръстен от паркирани автомобили, няма въздух за хората, няма къде да вървят, децата няма къде да играят!“, отбелязва Стефан Христов.
„Ако искате да живеете в европейска столица, ще плащате съответната цена. Тези тарифи не са актуализирани от години. Колко се промениха цените на имоти, храни, услуги от 10 год. насам? И колко се промениха заплатите? Безплатни обеди няма, разберете го“, смята Виктор Крумов.
„Във вече пренаселената ни и презастроена столица с по минимум два автомобила на живущ, това е най-адекватното решение на наболелия проблем с многото автомобили. На който не му изнася – да си ходи на село или в някой друг град“, допълва Пламен Леков.
„Живеем в град, в който само за коли се мисли. Нека да започнем да мислим за по-спокойно и тихо и чисто място за живеене, не навсякъде да е задръстено от коли“, смята Радостина Гюрова.
„Колата не е лукс, а необходимост!“, категорична е Мирослава Николова.
„Цената на един гараж е 70к евро, но вие със скрития профил искате да си паркирате двата автомобила безплатно на улицата. И постоянно някой от някъде да осигурява още места?“, припомня ситуацията на имотния пазар Богомил Илиев.
„Първо София е далеч от това, което човек може столица да си представи – пътищата в дупки, особено центъра, центъра е като след бомбардировка, една мизерия, която всеки вижда, пари се прибират и нищо не се подобрява – ни нов транспорт, ни улици, само се строи и накрая резултатът е като в затвор, никакво пространство. В нормални държави се строи отвън града, а не в него“, коментира Радомир Тошев.
„Не превръщайте улиците в платен паркинг! Те са за движение. Направете паркинги, напълнете ги и чак след това разширявайте зоните. Другото е рекет!“, пише Тодор Енев.
„Направете паркинги, тротоари, градинки... пък тогава слагайте зони“, призовава Юлиян Ябанджиев.
„Къде са планираните паркинги тогава? Къде се планира да се построят такива? За всеки квартал ли ще е или пак ще се дава пример само с един паркинг и толкоз? Защото сметката се плаща от всички колективно, но изглежда някои се ползват с повече привилегии от други откъм паркоместа. Споменават се многоетажните паркинги от много време, но освен този в „Надежда“ и този край румънското посолство, май няма планове (и останали терени, които да са подходящи) за нови“, пише Стефан Данов.
„Лудост е да правите зелена зона в жилищни комплекси с панелни блокове – първо осигурете паркинги за живущите. Хората и без това нямат къде да паркират, вие и зелена зона ще сложите. Нямате срам“, коментира Нина Богданова.
„Тъпо. Разбирам да обособите места за паркиране и да направите закрити паркинги на няколко етажа, но да плащаш за тези разбити улици“, смята Велимир Борисов.
„Това е почти целият град. Но не се строят подземни паркинги“, отбелязва Христо Петров.
„Нищо няма да постигнете – един общински паркинг няма в тези зони, а само пари и пари ще има от тези зони. Нито улици има по тези райони, нито нищо – само едни колчета и знаци ще се сложат и това е“, коментира Васил Банчев.
„Просто страхотно! При средна заплата от 1000–1500 евро – 500 евро за зелена зона. Това ще вдигне поне двойно и цените на паркингите. Не смятате ли, че тази цена е малко висока за стандарта? Не смятате ли, че трябва да се ограничи строенето вътре в града и да се разрешава само разширяването му? Ще поеме ли общината щетите, ако някой ми нанесе на колата, след като ще плащам такава цена?“, не крие разочарованието си Адриан Стоичков.
„Тотална неадекватщина! За да вземете от някой, първо трябва да дадете. Направете паркинги, обособете калните зони покрай всеки блок, годни за ползване, направете тротоари и улици и тогава взимайте още повече. В момента във всички южни райони, които влизат в зоната, нямаш опция къде да паркираш след 18:00 ч. Интересно ми е като почнем да си плащаме за това лутане из уличките и отскачането до съседните квартали, как ще ни решите проблема?“, на мнение е Кирил Веков.
„Гоце Делчев“ – разделен на две зони! Преди няколко години редовно се налагаше да карам майка си до поликлиниката, защото не й стигаха силите да се придвижи пеш до там от горния край на „Деян Белишки“. При днешното положение, плащайки си за зона на „Деян Белишки“, няма да мога да спра край районната поликлиника, без отново да платя?!“, отбелязва Боряна Богденова.
„Тази зона никъде не е решила проблема с паркирането. Просто е поредната схема за скубане на пари. И в „Стрелбище“ бяхме против на общественото обсъждане, обаче кучето си лае, керванът си върви“, коментира Даниела Попова.
„Хора, тая зона е 200 кинта на година. Ако не можете да си го позволите, не знам как си позволявате изобщо да шофирате. Дори е ултраевтина тая зона, да не говорим, че второто място трябва да е поне петорно по-скъпо. Колата е лукс, не ви е някакво човешко право. Дали ще облекчи ситуацията в квартала, не знам, но тя по-зле не може да стане така или иначе“, смята Леаким Ифар.
„Никой автомобил не върви в комплект с паркомясто“, отбелязва Станислав Гочев.
„Преди да се въведе в „Иван Вазов“ нямаше къде да се спре (поне там, където аз обикалям). След въвеждането на зоната буквално е пълно с места“, припомня Боян Йоцов.
„Браво за решението. Сега ще можем да си паркираме като нормални хора пред блоковете, в който живеем“, приветства мярката Тони Динчев.
„Време беше. Нямам търпение вече… Омръзна ми всяка вечер да гледам едни и същи гледки по тротоарите и градинките“, подкрепя и Иван Савков.

Снимка: Спаси София/ Facebook
Мерките
Синя зона стават: площад „Македония“ около Руски паметник, „Крива река“, „Иван Вазов“, долната част на „Лозенец“ между „Канала“ и „Свети Наум“, долната част на „Яворов“, „Оборище“ между „Ситняково“ и „Канала“.
Зелена зона стават: „Банишора“, „Лагера“ и южните квартали до бул. „Тодор Каблешков“, голяма част от район „Слатина“ („Редута“ и „Гео Милев“), „Изток“, „Изгрев“, „Дианабад“, част от „Студентски град“, част от район „Подуяне“.
Въвеждането на новите зелени зони ще става поетапно през 2026. Студентите ще могат да си вадят винетен стикер в Студентски град.
Променя се и времето на работа на поатените зони. Предвидено е парите от годишни стикери, платени от живущите в синя и зелена зона, да се инвестират на 100% в техните квартали за паркинги, кални точки, ремонта на улици, осветление, тротоари и т.н.
Парите от паркирането, платени от живущите в синя и зелена зона, ще се инвестират на 100% в техните квартали за паркинги, кални точки, ремонта на улици, осветление, тротоари и т.н. Половината от парите ще се разходват директно от районните кметове, а другата половина - от кмета на Столична община.
Работното време на синя зона става от понеделник до неделя от 9:00 до 21:00. Работното време на зелена зона става от понеделник до събота от 9:00 до 21:00.
Синята зона ще работи и в празнични дни. Табелите по улиците ще бъдат оборудвани с QR код или линк с алтернативни канали за плащане, различни от SMS - Sofia Plus, сайта на ЦГМ и т.н.
Времето за паркиране в синя зона се увеличава от 2 на 3 часа. Времето за паркиране в зелена зона остава 4 часа. Хартиените талони отпадат от средата на 2026 и схемата да може да паркираш с SMS, а после с хартиен талон повече няма да е възможна.
Цената за паркиране в синя зона става 2 евро на час. Цената за паркиране в зелена зона става 1 евро на час. Въвежда се уикенд зона в част от Банкя по предложение на районния кмет само събота и неделя. Цената за нея ще бъде 0.50 евро на час. Цените за синя и зелена зона влизат в сила от 5 януари 2026. Цените за почасово паркиране и винетни стикери не са променяни от 2012.
Цената за живущите в синя зона за първа кола става 150 евро за година или 15 евро на месец. Цената за втора кола е по 2. Цената за живущите в зелена зона за първа кола става 100 евро за година или 10 евро на месец. Цената за втора кола е по 2. Цената за живущи в уикенд зона е 0 евро. Цените за синя и зелена зона влизат в сила от 5 януари 2026.
Служебният абонамент става 800 евро в синя зона и 500 евро в зелена зона. Извън зона - 255 евро. Цената за денонощен служебен абонамент е по 2. Служебният абонамент се ограничава до максимум 10% от всички паркоместа в конкретната подзона.
Всички валидни стикери за локално паркиране важат до изтичане на тяхната валидност и НЕ трябва да се доплаща нищо.
Скобата става 30 евро. Чакаме Народното събрание да приеме виртуална скоба. Паякът става 75 евро.
Електромобилите запазват привилегията си да могат да паркират през цялото работно време на зоните за паркиране, НО първите три часа са им безплатни, а всеки следващ час до края на зоната се заплаща по стандартната тарифа.
За електромобилите вече важат същите правила за локалното паркиране, както за всички други живущи - ще трябва да си вадят годишен или месечен стикер на стандартната за всички цена. Тази промяна ще влезе в сила от 1 януари 2027.