Ролята на TikTok в България нараства, включително при разпространението на манипулативно съдържание.
Това се посочва в доклада "Справяне с "ТикТок-крацията на Балканите: План за борба с алгоритмичната манипулация в Европа", изготвен от неправителствената организация "Балканска инициатива за свободни медии" съвместно със "Сенсика", представен в Европейския парламент в Брюксел по инициатива на евродепутата Радан Кънев (ДСБ/ЕНП).
Анализът посочва, че България е сред страните с най-високи нива на съдържание в нарушение на правилата и неавтентична активност в ЕС и у нас се използват манипулации онлайн на основата на алгоритми, които след това се затвърждават от политически играчи.
Според доклада в България са забелязани кампании за разпространение на подвеждащи и неверни твърдения през различни социални мрежи и сайтове "гъби" (с неясна собственост и без собствено съдържание и постоянен адрес), които преповтарят и умножават ефекта, предаде БТА.
Междувременно TikTok се превръща в основна платформа за политическо влияние, въпреки забраната за политическа реклама. Анализът посочва, че партиите изграждат мрежи от официални акаунти, инфлуенсъри, фалшиви профили и фен страници. МЕЧ, "Възраждане" и особено "Величие" са най-активните, съобщава БНР.
Според доклада Facebook остава водещата социална мрежа в България, а на второ място е YouTube. Във Facebook се отчита, че присъстват по-чувствително основните партии, докато популистките и екстремистките организации се насочват повече към ТikTok и така търсят пряк достъп до младите хора.
Както и в Румъния, Telegram служи като координационна платформа за активисти и тролове, докато YouTube замества телевизията за голяма част от аудиторията.
Докладът посочва, че основната част от разпространяваната у нас дезинформация онлайн е в подкрепа на Русия и това се наблюдава особено ясно след началото на войната в Украйна.
Отправени са препоръки за осигуряване на пълна прозрачност на медийната собственост, както и за подобряване на правилата за финансирането на предизборната реклама.