Банковите измамници периодично се активизират и сега отново сме в такъв "сезон". Много потребители се оплакват, че често получават обаждания и покани по мейла от името на банки да актуализират профила си, да качат на устройството си нова услуга или да получат някаква награда или бонус.
"Любими" на измамниците са Булбанк и Пощенска банка.
"След като се обаждахме на най-популярните банки да проверим дали получаваните оферти са реални, се оказваше, че от съответната банка не са изпращали такива имейли", обясняват пред "Сега" от Асоциация "Активни потребители".
От организацията припомнят съветите на Асоциацията на банките в България към потребителите:
Ако получите обаждане или имейл от някого, който се представя за служител на банка, не споделяйте лични и банкови данни, не инсталирайте приложения и не отваряйте линкове, които са ви били изпратени от тези лица! Не извършвайте плащания и не споделяйте получени кодове за идентификация и достъп до електронното си банкиране! Опитват се да ви измамят.
Лица, които се представят по телефона за банкови служители, целят да подведат клиентите на банките и да ги накарат да извършат различни действия, с които да получат достъп до техните средства. Най-често под различен претекст, например за проблеми със сигурността, те се опитват да получат чувствителна информация относно потребителски имена, пароли, номера на банкови карти, наличност по сметки и други данни. "Хит" в последно време са предложенията за електронно банкиране.
Никога не предоставяйте чувствителна информация и данни за идентификация на други лица. Вашата банка никога няма да поиска да предоставите подобни данни по телефон или имейл. Банкови служители никога няма да ви накарат да инсталирате приложения за отдалечен достъп и да опитват да получат контрол върху мобилното ви устройство или компютъра ви. Ако получите такова обаждане, знайте, че това е опит за измама.
Бъдете бдителни и особено подозрителни към позвънявания от номера от чужбина, както и към лица, които се представят за служители на банки, които не познавате и/или с които нямате договорни отношения. Често пъти измамниците нямат пълна информация и налучкват банката, на която сте клиент, в опит да ви подведат. Също така никога не влизайте в електронното си банкиране от линкове, които сте получили по имейл, СМС или от рекламни банери в Интернет, а само и единствено от официалния уебсайт на вашата банка и от официалното мобилно приложение.
В случай че получите такова телефонно обаждане, свържете се незабавно с банката си и с полицията.