Шефът на МОН Красимир Вълчев каза, че трябва да бъдат увеличени часовете по математика и природни науки и, че при тях е най-големият недостиг на часове.
"Там е най-големият недостиг на часове, там в най-голяма степен трябва да се учи задълбочено. Там в най-голяма степен, ако ученикът изтърве нещо, дефицитът е фатален и той не може да компенсира и води до демотивация", каза министърът на образованието.
Според него, може и трябва да се увеличат часовете по български език и литература, и най-вече по литература. Този въпрос ще продължи да се обсъжда.
"Трябва малко да се увеличат часовете по география, по история, по гражданско образование и това може да стане за сметка на профилираната подготовка и на чуждоезиковото обучение", каза още Вълчев в ефира на bTV.
По повод на идеята за задължителна матура по математика, министър Вълчев за пореден път каза, че математиката развива абстрактната интелигентност, логическото мислене, концентрацията, за която много хора смятат, че е умението на 21-ви век. В различните образователни системи има и двата варианта с матурата по математика, като при нас преди години е избран този вариант да не е задължителна матура.
"Скоро няма да има задължителна матура по математика", уточни министърът и добави, че трябва да се променят и методите на преподаване по предмета. Трябва да се повиши интересът за учене по математика, но основното, което трябва да се промени, са учебните програми и учебният план.
Много важно е и оценяването на учениците, каза министър Красимир Вълчев и добави, че образователната система се състои от пет основни елемента. Това са учебните планове, учебните програми, оценяването, методите на преподаване, които са свързани с подготовката и с квалификацията на учителите.
Нашите учебни дни не са много по-малко, отколкото са в другите страни. Имаме голяма лятна ваканция, но не можем да я променим, защото училищата ни не са климатизирани. Но имаме малки сезонни ваканции, с изключение на пролетната ваканция, а реално нямаме есенна ваканция - имаме само един ден. Можем да направим да се учи по време на избори и това да е онлайн. Основната причина за недостига на учебно време е, защото товарим учениците с все повече предмети и часове, каза министър Вълчев.
Трябва да освободим време, пространство, в учебния план, за да увеличим часовете и да качим малко учебно съдържание нагоре в класовете, но това е бързата, непосредствената реформа. Искаме да направим цялостна концептуална промяна в учебните програми, но тя ще отнеме време и за нея трябва обсъждане, но и да има политическа стабилност, обясни образователният министър.
Ще предложим на народните представители да има забрана на мобилните телефони в училище и това е въпрос, който е уреден в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО). И сега ЗПУО казва, че е забранено ползването на мобилни телефони в час, но учениците бързат да вземат телефоните в междучасията, отбеляза образователният министър. Той уточни, че вероятно през май-юни промените в ЗПУО ще бъдат представени на народните представители, но ще има пакет от промени в различни части от ЗПУО, които няма да са само за мобилните телефони.
Министър Красимир Вълчев отговаря и на въпроси, свързани с висшето образование, като за пореден път каза, че има търсене на качествено висше образование и на лесно висше образование, което се учи заради дипломата.
Янка 20:02, 25.03.2025
Стига сте измъчвали образованието бе.как е по света?Там какво учат и колко?Ако днес се започне с математиката,то означава след 10 години да имаме нормално знаещи ученици.Нужно е начало.Днес всички знаем,че болшинството от учениците имат плачевни познания по всички предмети.Само гимназии в големите градове се отличават със знания и природно надарени деца.Докато "парите следват ученика"нищо няма да се получи.