В началото на 2025 г. Полша пое председателството на Съвета на ЕС и според лобистки източници в Брюксел страната, заедно с няколко други държави от блока, поставя като приоритет промени в правата на пътниците при закъснения и отмяна на полети. Въпросът, който предизвиква сериозна загриженост сред защитниците на потребителите, е облекчаването на финансовата тежест върху авиокомпаниите за сметка на пасажерите.
Това пише немското издание BILD.
В момента действащият Регламент (ЕО) № 261/2004 гарантира компенсации от 250 до 600 евро в зависимост от разстоянието на полета и степента на закъснението. За да отговаря на условията за обезщетение, полетът трябва да излети или да кацне в ЕС и да бъде изпълняван от европейска авиокомпания, като авиопревозвачът носи отговорност за закъснението.
Какви промени се обсъждат?
Според новото предложение на ЕС, което в момента се разглежда в „Работната група на Съвета по въздушен транспорт“, се предлага драстично увеличаване на прага за изплащане на обезщетения. Вместо настоящите 3 часа, пътниците ще могат да получават компенсации едва след закъснение от 5, 9 или 12 часа, в зависимост от дължината на полета.
Това би означавало, че много по-малко пътници ще имат право на компенсации. Според правния директор на потребителския портал Flightright, Оскар де Феличе, броят на полетите с право на обезщетение в Германия би спаднал от 2700 на едва 776, което представлява само 0,09% от всички полети.
Обезщетенията изостават спрямо инфлацията
Друга сериозна критика към предложението е, че размерът на обезщетенията никога не е бил коригиран за инфлацията. В момента 250 евро от 2004 г. имат реална покупателна способност от едва 180 евро, а 600 евро от 2004 г. днес са еквивалентни на 432,80 евро.
Юристи и организации за защита на потребителите настояват не за намаляване на компенсациите, а за тяхното увеличаване, като например удвояване на максималната сума от 600 на 1200 евро.
Какво следва?
Федералното министерство на правосъдието и Федералното министерство на транспорта са разпратили въпросници до експерти и асоциации, за да съберат мнения, данни и оценки по темата. Те трябва да бъдат изпратени до 12 март, след което въпросът ще бъде обсъден на национално ниво и върнат в Съвета на ЕС за окончателно решение.
Засега няма конкретна дата, на която ще бъде взето окончателното решение, но темата предизвиква сериозни дебати и напрежение сред пътниците и авиокомпаниите.