„Тук ли се намира екологичният рай на България – термалният, чистият, рекламираният като еко град с кристален въздух, или съм попаднала в ‘Селище с изглед към ауспуха’?“. С тези думи Christie Veleva във Facebook удря по една от най-болните точки на Хисаря – абсурдния навик колите да се оставят на запален двигател с часове, точно там, където хората работят, чакат или пазаруват.
Картината е добре позната – пред офиси, магазини, аптеки, включително пред офисите на куриерски компании, редовно стоят автомобили, бълващи облаци от газове. Въздухът, който би трябвало да е „чист, кристален и лечебен“, се превръща в токсичен коктейл, вдишван от служители и клиенти.
„Газовете влизат вътре, вдишват ги хората, работят там и посетителите. Това са ваши роднини, приятели, съграждани. Хората, които ви обслужват. Те са там, по 8 и повече часа на ден. И дишат нечия ‘спестена секунда’“, пише Christie Veleva.
Отговорите на шофьорите, които тя търси, са повече от тревожни:
„Ами, това си е моя работа.“
„Да не я паля и гася всеки път.“
Това не е „работа“ на някого, това е масово невежество. Завъртането на ключ или натискането на бутон струва по-малко от едно вдишване на отровен въздух, който влиза в дробовете на съгражданите и децата ни.
Хисаря, градът, рекламиран като „диамант сред СПА дестинациите“, се превръща в парадокс – огромни инвестиции за туристически имидж и чиста среда, докато на практика центърът и търговските улици приличат на паркинг със смога като нов „дрескод“.
Christie Veleva призовава общината да се обмислят реални мерки – регламент и глоби, каквито вече съществуват в редица европейски градове. Но най-важната промяна не е в наредбите, а в съзнанието.
„Хисаря има всичко – вода, въздух, история, природна красота. Но нека се запитаме – наистина ли такава култура искаме да предадем нататък?“ – пише тя.
Въпросът остава – и е повече от навременен. Защото еко град без еко съзнание е само празна реклама.